پایگاه خبری هامپوئیل
0

نظارت بر سایش ابزار در فرآیندهای ماشین‌کاری با بهره‌گیری از هوش مصنوعی در مراغه

نظارت بر سایش ابزار در فرآیندهای ماشین‌کاری با بهره‌گیری از هوش مصنوعی در مراغه
بازدید 11

دانشگاه مراغه با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و فیزیک پایه، موفق به توسعه فناوری مانیتورینگ سایش ابزار در فرآیندهای ماشین‌کاری شده است. نتایج این تحقیق در مجله‌ای با رتبه سوم در زیرشاخه ساخت و تولید و رتبه اول در مهندسی صنایع به چاپ رسیده است.

پشم‌فروش، عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه مراغه، در این خصوص بیان کرد: سایش ابزار یکی از چالش‌های کلیدی در صنعت ماشین‌کاری است که تأثیرات قابل توجهی بر کیفیت سطح قطعه کار، نیروهای ماشین‌کاری و هزینه‌های تولید دارد. از این رو، مانیتورینگ و تشخیص آنلاین سایش ابزار برای شناسایی به‌موقع و جلوگیری از خرابی‌های احتمالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این تحقیق، نیروهای ماشین‌کاری به منظور پایش سایش ابزار با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

این عضو هیئت علمی افزود: به دلیل اینکه اکثر سیستم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین نیازمند حجم بالایی از داده‌ها هستند و جمع‌آوری این داده‌ها معمولاً مستلزم انجام آزمایش‌های تجربی متعدد و پرهزینه است، در این تحقیق از روش یادگیری ماشین مبتنی بر فیزیک (Physics-Informed Machine Learning) استفاده شده است.

وی ادامه داد: در این پژوهش، ابتدا تأثیر سایش ابزار بر نیروهای ماشین‌کاری با استفاده از مدل‌های تحلیلی به‌صورت ریاضی مدل‌سازی شد و خروجی این تحلیل به‌عنوان داده ورودی به سیستم هوش مصنوعی ارائه گردید. این سیستم ترکیبی که مدل تحلیلی را با الگوریتم‌های هوش مصنوعی ادغام کرده است، توانست دقت مدل تحلیلی را از حدود ۷۰٪ به ۹۶٪ افزایش دهد و در عین حال نیاز به جمع‌آوری حجم زیادی از داده‌های تجربی را کاهش دهد.

این تحقیق با همکاری دانشگاه سابانجی در کشور ترکیه و با راهنمایی پروفسور ارهان بوداک انجام شده و نتایج آن در مجله Journal of Manufacturing Systems با ضریب تأثیر ۱۲.۲ منتشر گردیده است. این مجله در زیرشاخه مهندسی ساخت و تولید دارای رتبه سوم و در مهندسی صنایع رتبه اول است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر