پایگاه خبری هامپوئیل
0

نتایج آزمون تیمز؛ هشداری برای نظام آموزشی ایران

نتایج آزمون تیمز؛ هشداری برای نظام آموزشی ایران
بازدید 4

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نتایج آزمون تیمز ۲۰۲۳ را هشداری جدی برای نظام آموزشی ایران دانست و بر لزوم بازنگری در روش‌های آموزشی تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری هامپوئیل به نقل از خانه ملت، فرشاد ابراهیم پور با اشاره به عملکرد ضعیف دانش‌آموزان ایرانی در آزمون تیمز، اظهار داشت: ایران در آزمون ریاضی پایه چهارم میان ۶۴ کشور شرکت‌کننده، رتبه ۵۴ را کسب کرده است. وی این نتایج را نه‌تنها یک زنگ خطر، بلکه فریادی برای تحول در نظام آموزشی کشور توصیف کرد.

ابراهیم پور تأکید کرد: افت تحصیلی در دروس ریاضی و علوم به وضوح نشان می‌دهد که روش‌های سنتی و مبتنی بر حافظه دیگر پاسخگوی نیازهای نسل امروز نیستند. سیستم آموزشی ایران نمی‌تواند با تکیه بر ابزارها و رویکردهای قدیمی، به چالش‌های دنیای پیچیده و پویا پاسخ دهد. ادامه این وضعیت، آینده علمی و توسعه کشور را تهدید می‌کند.

وی افزود: نتایج آزمون تیمز بیانگر ضعف در تربیت نیروی انسانی کارآمد و توانمند است که با نیازهای توسعه علمی هماهنگ باشد. تغییرات اساسی در برنامه‌های درسی، روش‌های آموزشی و تربیت معلمان، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای پیشرفت در این زمینه محسوب می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، سیستم آموزشی کارآمد را یکی از اصلی‌ترین عوامل توسعه پایدار کشور دانست و تأکید کرد که ضعف در تربیت نیروی متخصص، دستیابی به این هدف را با چالش جدی مواجه کرده است. وی اظهار داشت: با تکیه بر آموزش‌های سطحی و ناکارآمد نمی‌توان انتظار داشت که ایران در رقابت‌های جهانی و پیشرفت علمی جایگاه شایسته‌ای پیدا کند. اگر امروز اقدامی جدی برای ارتقای کیفیت نظام آموزشی انجام ندهیم، آینده کشور با خطرات جدی روبرو خواهد شد.

ابراهیم‌پور با اشاره به اینکه چالش‌های علمی کنونی محصول تصمیمات نادرست گذشته در حوزه آموزش است، تصریح کرد: مدیران آموزشی طی سال‌ها بودجه‌های کلانی در اختیار داشته‌اند، اما خروجی‌های این سرمایه‌گذاری‌ها رضایت‌بخش نبوده است. وی افزود: نتایج اخیر آزمون تیمز نشان‌دهنده آن است که بحران آموزشی کشور نه تنها در داخل، بلکه در عرصه بین‌المللی نیز بازتاب یافته و می‌تواند آینده ایران را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهد.

وی در پایان بر ضرورت ایجاد اصلاحات بنیادی در نظام آموزشی تأکید کرد و یادآور شد که تحول در این حوزه باید با برنامه‌ریزی دقیق، سرمایه‌گذاری هوشمندانه و بازنگری در روش‌های آموزش و ارزیابی همراه باشد.

وی در ادامه بیان کرد: کشورهایی مانند فنلاند، سنگاپور و دیگر کشورهای پیشرو که در آزمون تیمز موفق به کسب رتبه‌های برتر شده‌اند، با استفاده بهینه از سیستم آموزشی خود و سرمایه‌گذاری مؤثر در این حوزه، دستاوردهای چشمگیری را کسب کرده‌اند. اما این پرسش مطرح می‌شود که چرا سیستم آموزشی در کشور ما هیچ‌گاه در اولویت دولت‌ها قرار نگرفته است؟ شکاف عمیق آموزشی میان مناطق برخوردار و کم‌برخوردار، که اکنون در نتایج آزمون بین‌المللی تیمز نمایان شده، ضرورت اصلاحات فوری را بیشتر از پیش آشکار می‌سازد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، همچنین به تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر کیفیت تحصیل دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: شبکه‌های اجتماعی به طور هم‌زمان تأثیرات مثبت و منفی بر فرآیند یادگیری دارند. در حال حاضر برخی از دانش‌آموزان زمان زیادی را در این فضاها سپری می‌کنند که این امر منجر به کاهش کیفیت مطالعات آنها می‌شود. اگر زمان گذرانده‌شده در این فضاها غیرهدفمند و تنها به منظور سرگرمی باشد، بدون شک تبعات منفی فردی و اجتماعی به همراه خواهد داشت.

ابراهیم‌پور در پایان تأکید کرد: برای جلوگیری از عقب‌ماندگی علمی و حفظ جایگاه کشور در رتبه‌های بالا، باید سواد استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم و تلاش کنیم تا زمان استفاده از این فضاها به‌طور مؤثر و هدفمند مدیریت شود. با این حال، وی خاطرنشان کرد که شبکه‌های اجتماعی تنها عامل افت علمی دانش‌آموزان ایرانی در آزمون تیمز نیستند، بلکه مسائل دیگری نیز در این زمینه مؤثر هستند.

آزمون تیمز یک مطالعه بین‌المللی است که برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در مقاطع چهارم و هشتم برگزار می‌شود. این آزمون هر چهار سال یک‌بار توسط نمایندگان تیمز در ایران و آموزش و پرورش برگزار می‌شود و پس از انجام آزمون، نتایج آن به کشورهای شرکت‌کننده اعلام می‌شود. نتایج این آزمون می‌تواند کمک شایانی به بهبود سیستم‌های آموزشی و ارتقای سطح تحصیلی در کشورهای مختلف کند.

آزمون تیمز به‌طور خاص به ارزیابی عملکرد دانش‌آموزان در زمینه‌های علوم و ریاضیات می‌پردازد و اطلاعات به‌دست‌آمده از آن به کشورهای مختلف این امکان را می‌دهد تا با مقایسه عملکرد خود با دیگر کشورها، نقاط ضعف و قوت سیستم آموزشی خود را شناسایی کرده و در راستای بهبود روش‌های تدریس و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان گام بردارند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر