پایگاه خبری هامپوئیل
0

موضع گیری محیط زیست در برابر آلودگی «کاوه سودا» مراغه

موضع گیری محیط زیست در برابر آلودگی «کاوه سودا» مراغه
بازدید 20

رئیس اداره محیط زیست مراغه در واکنش به ابهامات مطرح‌شده درباره آلایندگی واحد صنعتی «کاوه سودا» اعلام کرد: این سازمان به‌صورت شبانه‌روزی و مستمر در حال پیگیری و بررسی مسائل زیست‌محیطی مرتبط با مجموعه «کاوه سودا» است.

به گزارش پایگاه خبری هامپوئیل، غلامرضا زارع، رئیس اداره محیط زیست شهرستان مراغه، امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست، با هدف کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی واحدهای صنعتی، بر اساس روش‌های علمی، مطالعات و ارائه راهکارهای لازم را در دستور کار خود قرار داده است.

وی در ادامه افزود: در خصوص واحد صنعتی کاوه سودا، علاوه بر بررسی‌های کارشناسی داخلی و پایش‌های دوره‌ای در سطوح شهرستانی، استانی و ملی، تأکید ویژه‌ای بر انجام مطالعات دقیق توسط متخصصان شده است. در این راستا، دانشگاه تبریز با همکاری سایر اساتید دانشگاه‌ها و مراکز فناوری استان، تحت نظر استانداری، مطالعات دقیقی را بر اساس اطلاعات و داده‌های چندین ساله و نمونه‌های متعدد برداشت‌شده طی دو سال (از جمله آب‌های زیرزمینی، خاک منطقه و…) انجام داده است.

زارع اظهار داشت: گروه مطالعاتی و کارشناسان سازمان محیط زیست، راهکارهای مناسبی را پیشنهاد کرده‌اند که با پیگیری‌های شبانه‌روزی و مستمر این سازمان، موارد زیست‌محیطی زیر در مجموعه کاوه سودا در حال اجرا است. این اقدامات طی ۶ سال گذشته به‌طور چشمگیری آسیب‌های زیست‌محیطی را کاهش داده و روند اصلاحی مناسبی پیش‌بینی شده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان مراغه در خصوص واحد کاوه سودا تأکید کرد: تا دستیابی به استانداردهای مطلوب زیست‌محیطی، رعایت موارد زیر ادامه خواهد داشت:

1. ایزولاسیون کامل لاگون‌های تبخیری با استفاده از ژئوممبران برای ۸ لاگون ایزوله.
2. استفاده از فیلتر پرس و تگنرها برای جذب لاگون‌های ترسیب.
3. راه‌اندازی لندفیل ویژه برای انتقال رسوبات و اجرای برنامه مدیریت پسماندهای کاوه سودا.
4. احداث واحد جوش شیرین بر اساس بازچرخانی پساب که ۵ درصد پساب به‌عنوان ماده اولیه در این واحد استفاده می‌شود؛ این واحد به‌طور کامل راه‌اندازی شده است.
5. مطالعه و تولید کلرید کلسیم با بازچرخانی پساب که تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت داشته و منجر به کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی پساب می‌شود.
6. اجرای پرده آب‌بند بین لاگون‌ها و راه‌آهن با تزریق تحت فشار بتن.
7. استانداردسازی pH پساب قبل از انتقال به دریاچه.
8. احداث خط لوله دوم برای انتقال شورآبه به دریاچه و اتخاذ تدابیر لازم جهت استانداردسازی پارامترهای مدنظر؛ فاز سوم و مرحله نهایی این پروژه در حال انجام است.
9. ایجاد فضای سبز ۲۲ هکتاری
10. مطالعه و مذاکره برای احداث فاز سوم تصفیه‌خانه شهری به منظور استفاده از آب تصفیه‌شده.
11. مطالعه و ارائه راهکارهای اصلاح خاک توسط دانشگاه تبریز و واحد فناوری استان، که در حال دریافت مجوزهای لازم است.

زارع همچنین یادآور شد که با توجه به شوری پساب این واحدها، ایجاد لاگون و تبخیر فاضلاب یکی از روش‌های تایید شده برای مدیریت فاضلاب چنین کارخانجاتی است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر