متقاضیان خودروهای فروش مرحله دوم سامانه یکپارچه امسال ماشین نمی گیرند؟
به گزارش پایگاه خبری هامپوئیل، با توجه به آمارهای منتشر شده درباره تعداد متقاضیان در دور دوم فروش خودرو با مکانیزم بدون قرعه کشی به نظر می رسد عرضه تعداد بیشتری از خودروهایی که پشت ویترین سامانه یکپارچه قرار گرفته، به سال آینده موکول شود.
به نقل از اکو ایران، مدیر سامانه یکپارچه خودرو گفت بررسی ها نشان می دهد تاکنون حدود 895 هزار نفر توانستند در سامانه یکپارچه فروش خودرو 5 اولویت خودرویی خود را انتخاب کنند.
مهدی تقدسی ادامه داد آمارها گویای این نکته است که هر دقیقه حول و حوض 250 نفر این امکان را پیدا می کنند تا با حضور در سامانه یکپارچه نسبت به انتخاب پنچ اولویت خودرویی خود اقدام کنند.
این مقام مسئول صمت درباره دلایل ایجاد اختلال در سامانه یکپارچه طی روزهای گذشته می گوید با توجه به اینکه هر فرد متقاضی می تواند پنج اولویت خودرویی را انتخاب کند این مساله سبب می شود تا مدت زمان بیشتری را در سامانه باشد و همین اتفاق اختلال در سامانه را موجب می شود.
با توجه به آمارهای منتشر شده درباره تعداد متقاضیان در دور دوم فروش خودرو با مکانیزم بدون قرعه کشی به نظر می رسد عرضه تعداد بیشتری از خودروهایی که پشت ویترین سامانه یکپارچه قرار گرفته، به سال آینده موکول شود.
اولین دور عرضه خودرو با مکانیزم بدون قرعه کشی حدود 936 هزار نفر نام نویسی کردند. سهم ایران خودرویی ها حول و حوش 780 هزار نفر، سهم خودروسازی سایپا نزدیک به 32 هزار نفر و سهم سایر خودروساز (خودروسازان خصوصی) حدود 124 هزار نفر بود. اما در دومین طرح فروش صمت از مسیر سامانه یکپارچه فاز دوم طرح (انتخاب خودرو توسط متقاضیان) هنوز به نیمه نرسیده شاهد نام نویسی حدود 895 هزار متقاضی هستیم. تعداد متقاضیان تا آخرین روز ثبت نام در 10 خرداد امسال بیشتر نیز خواهد شد و برآرود می شود رکورد دور اول را نیز پشت سر بگذارد.
اطلاعات منتشر شده از دور اول پیش فروش خودرویی صمت نشان می دهد تنها تحویل برخی از محصولات ایران خودرو به سال بعد منتقل شده بود و سایر خودروسازان تعهد کرده بودند تا محصولات فروخته شده را در سال جاری به دست متقاضیان برسانند.
درست است که سیاست گذار خودرویی امکان انتخاب پنج خودرو را برای هر متقاضی به ترتیب اولویت آنها مهیا کرده اما با توجه به تعداد کم خودروساز شرکت کننده و تعداد پایین محصول عرضه شده به نسبت دور اول این احتمال نزدیک به واقعیت است که تعداد بیشتری از خودروها در سال آینده تحویل داده شوند.
البته مدیران سامانه یکپارچه این مساله را در یکی از اطلاعیه خود به گوش متقاضیان رسانده اند تا چنانچه موعد تحویل خودرویی به متقاضی سال آینده اعلام شد، مشتریان بهانه برای نارضایتی نداشته باشند.
شرط ۱ سال رهن بودن سند خودرو حذف شد
به دنبال تصویب شورای رقابت، شرط یک سال رهن بودن سند خودرو حذف شد.
جلسه پانصد و هفتاد یکم شورای رقابت مورخ 1402/03/02 با موضوع اصلاح مصوبه 543 شورای رقابت (دستورالعمل 543 تنظیم بازار خودروهای سواری) مورخ 1401/11/11 برگزار شد.
در این جلسه بند 7 ماده 4 دستورالعمل 543 شورای رقابت (تنظیم بازار خودروهای سواری) مورخ 11/11/1401 مبنی بر «عرضهکننده خودرو موظف است روشهای بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، اتخاذ و اجرا کند»، حذف میگردد.
وزارت صمت معتقد است: هدف سامانه یکپارچه نوبت دهی خودرو ایجاد یک لیست انتظار مرکزی شفاف و نه فروش است، سپس فروش براساس فراخوان خودروسازان بر مبنای این لیست انتظار محقق می شود.
وزارت صمت معتقد است: هدف سامانه یکپارچه نوبت دهی خودرو ایجاد یک لیست انتظار مرکزی شفاف و نه فروش است، سپس فروش براساس فراخوان خودروسازان بر مبنای این لیست انتظار محقق می شود.
دومین طرح سامانه یکپارچه فروش خودرو برمبنای فرآیند نوبتدهی برای محصولات خودروسازان داخلی از چهارشنبه 3 خردادماه آغاز شده است و متقاضیان تا پایان روز چهارشنبه 10 خردادماه فرصت دارند نسبت به انتخاب خودرو در سامانه یکپارچه اقدام کنند.
البته فقط متقاضیان واجد شرایط که اطلاعات آنها از سوی بانکها به سامانه ارسال شده است، میتوانند در تاریخ مذکور 5 اولویت خودرویی را بهمنظور تشکیل فهرست نوبتدهی در سامانه بهنشانی esalecar.ir انتخاب کنند، زمان ثبتنام تأثیری در اولویت عرضه خودرو ندارد.
اما اجرای این طرح که از 20 اردیبهشت ماه آغاز شده همچنان دچار ابهاماتی است که همین امر متقاضیان را دچار سردرگمی کرده است؛ نخست اینکه در لیست خودروهای عرضهشده در سامانه یکپارچه خودرو، نام چند خودرو شامل کوییک مدل GX، ساینا مدل GX، شاهین اتوماتیک و اطلس درج شده است که هنوز قیمت قطعی این خودروها توسط خودروساز اعلام نشده است و بهنوعی مردم باید خودرویی را بخرند که هیچ اطلاعی از قیمت آن ندارند.
وزارت صنعت در همین ارتباط به تسنیم میگوید: "هدف سامانه یکپارچه نوبت دهی خودرو ایجاد یک لیست انتظار مرکزی شفاف و نه فروش است سپس فروش براساس فراخوان خودروسازان بر مبنای این لیست انتظار محقق می شود. پس لازم است در هنگام فراخوان خودروساز قیمتها روشن اعلام شود. در این مرحله تنها نوبت دهی برای تخصیص معین می شود و فروش توسط خود خودروسازان در مرحله آتی انجام می شود. همه این موارد به روشنی در اطلاعیه سامانه یکپارچه نوبت دهی بیان شده است.
بر همین اساس این سامانه کارش فروش خودرو نیست صرفا ایجاد لیست انتظار است بگونه ای که شفاف باشد".
مدل های خودرو در سامانه یکپارچه از 23 به 27 رسید
بهرغم اینکه قرار بود ۲۳ خودرو در دومین طرح فروش سامانه یکپارچه عرضه شود، اما با بازشدن درگاه این سامانه مشخص شد ۲۷ محصول به عرضه گذاشته شدهاند. کدام چهار محصول به این لیست اضافه شدند؟
گروه خودروسازی سایپا در اولین روز ثبتنام در سامانه یکپارچه خودرو چهار محصول دیگر را به لیست خودروهای عرضهشده در این سامانه اضافه کرد.
کوئیک S، کوئیک R دندهای، کوئیک R اتوماتیک و ساینا S دوگانهسوز چهار محصول اضافهشده به این سامانه هستند تا بدین ترتیب تعداد خودروهای عرضهشده سایپا در این سامانه به 15 محصول برسد.
قیمت ۴ محصول جدید عرضهشده در سامانه یکپارچه
قیمت چهار محصول اضافهشده به سامانه یکپارچه یکی از پرسشهای اصلی متقاضیان شرکت در این طرح است. طبق آخرین اعلام شورای رقابت و با احتساب بیمه، مالیات، عوارض و … کوئیک S، اکنون 268 میلیون و 194 هزار تومان، کوئیک R دندهای (DA)، حدود 256 میلیون تومان، کوئیک R اتوماتیک، 338 میلیون و 484 هزار تومان و ساینا S دوگانهسوز 279 میلیون و 951 هزار تومان قیمت خوردهاند.
این چهار محصول اکنون در بازار آزاد ۳۶۵ میلیون، ۳۵۳ میلیون، ۴۴۲ میلیون و ۳۸۷ میلیون تومان قیمت خوردهاند. بدین ترتیب فاصله قیمت ساینا اس دوگانهسوز از کارخانه تا بازار ۱۰۸ میلیون تومان است. این فاصله برای کوئیک آر اتوماتیک ۱۰۴ میلیون و برای دو خودروی کوئیک آر دندهای و کوئیک اس ۹۷ میلیون تومان است.
شرایط خرید از سامانه
گفتنی است سایت سامانه یکپارچه برای ثبتنام اولیه خودروهای مونتاژی از ۳ خرداد تا ۱۰ خرداد در دسترس است.
همچنین فرآیند پایش اطلاعات افراد متقاضی برای واریز ۱۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی، مسدود کردن آن و ارسال اطلاعات این افراد از بانکها به سامانه از ۳۰ اردیبهشتماه ۱۴۰۲ آغاز شد.
علاوه بر این، نقل و انتقال امتیاز خرید خودرو (حتی وکالتی) و فروش حواله خودرو ممنوع است و امکان صلح خودرو خریداریشده به غیر وجود ندارد.
افرادی که در فهرست نوبتدهی اولین عرضه خودرو در سامانه یکپارجه و خودروهای وارداتی هستند، نمیتوانند در این مرحله ثبتنام کنند. مگر اینکه تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، در سامانههای مربوطه انصراف داده باشند.
قیمتهای اعلامی قطعی نیستند و خودروهای عرضهشده در این مرحله، شامل مالیات بر عایدی خودرو میشوند.با توجه به اینکه موعد تحویل برخی خودروهای پر تقاضا، سال ۱۴۰۳ خواهد بود، احتمال دارد که قیمت تحویل روز برخی از محصولات تغییر کند.
برخلاف مرحله قبلی، در این مرحله امکان برداشت وجه از حساب وکالتی فراهم است و خودروسازان به مرور زمان و بر اساس فهرست اولویتبندی برای هر محصول، فراخوان فروش میدهند تا مشتریان برای ثبتنام و انعقاد قرارداد بر مبنای قیمت روز خودرو اقدام کنند.
زمان ثبت نام و تحویل خودروهای مونتاژی در سامانه یکپارچه
به غیر از آرین پارس موتور که از روز گذشته فروش لاماری ایما را آغاز کرد و چهارم خرداد به آن پایان میدهد، ثبتنام سایر خودروهای مونتاژی برای صاحبان حسابهای وکالتی بین سوم تا دهم خرداد انجام میپذیرد.
کرمان موتور یکی از مونتاژکارانی است که در دومین طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه شرکت کرده و سه محصول خود را به فروش گذاشته است.
جک j4 با قیمت 552 میلیون و 593 هزار تومان اقتصادیترین خودروی عرضهشده توسط کرمان موتور است. این خودرو هماکنون در بازار حدود 908 میلیون تومان قیمت دارد.
از جک سری S نیز تنها نام S3 در سامانه یکپارچه مشاهده میشود که طبق توافق شورای رقابت و کرمان موتور این خودرو نیز اکنون درب کارخانه 632 میلیون و 228 هزار تومان قیمت دارد. در ابتدای خرداد جک S3 در بازار آزاد یک میلیارد و 240 میلیون تومان به فروش رسید.
مدیران خودرو کدام خودروهای مونتاژی را عرضه میکند؟
مدیران خودرو دیگر مونتاژکار خودروهای چینی است که در دومین طرح فروش سامانه یکپارچه حضور فعالی دارد. در این مرحله نام این شرکت با شش محصول به چشم میخورد.
X22 پرو دندهای که هنوز در بازار کشف قیمت نشده، در این مرحله قرار است از سوی مدیران خودرو بهعنوان ارزانترین خودرو با قیمت 646 میلیون و 512 هزار تومان عرضه شود.
اما برای آن دسته مشتریانی که استفاده از کلاچ کار دشواری است و خودروی اتوماتیک را ترجیح میدهند، مدل اتومات این خودرو هم موجود است که شورای رقابت قیمت آن را اعلام نکرده نکرده است. X22 پرو اتوماتیک در بازار آزاد یک میلیارد و 130 میلیون تومان مورد معامله قرار میگیرد.
آریزو ۵ توربو که در بازار آزاد در محدوده یک میلیارد و ۳۱۵ میلیون تومان خرید و فروش میشود، توسط شورای رقابت ۷۳۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورده است.
آریزو ۶ اکسلنت پرو نیز یک میلیارد و ۲۴ میلیون و ۳۷۵ هزار میلیون تومان قیمتگذاری شده است.
X55 پرو نیز در حالی که در بازار یک میلیارد و 590 میلیون تومان در حال معامله است، توسط شورای رقابت ۹۸۳ میلیون و ۹۲۶ هزار قیمت خورد.
تیگو ۸ پرو پرمیوم نیز بیشترین اختلاف قیمت را در بین تمامی محصولات عرضهشده در طرح دوم سامانه یکپارچه دارد که در شورای رقابت یک میلیارد و ۴۸۳ میلیون و ۲۷۵ هزار و در بازار دو میلیارد و ۹۱۰ میلیون تومان عرضه میشود.
قیمت محصولات فردا موتورز
فرداموتورز نیز دیگر مونتاژکاری است که سه محصول آن در طرح دوم فروش سامانه یکپارچه مشاهده میشود. فردا SX5 که هنوز قیمت قطعی آن از سوی شورای رقابت اعلام نشده، امروز، 1 خرداد 1401، در بازار تا یک میلیارد و 520 میلیون تومان نرخگذاری شد.
سوبا M4 نیز بین خودروهای مونتاژی نامی برای خود دست و پا کرده و هنوز در بازار کشف قیمت نشده است. شورای رقابت نیز قیمتی برای این محصول فعلاً در نظر ندارد. اما فرداموتورز قیمت این محصول را درب کارخانه دو میلیارد و 300 میلیون تومان تعیین کرد.
فردا T5 نیز اکنون درب کارخانه یک میلیارد و 306 میلیون و در بازار یک میلیارد و 760 میلیون تومان قیمت دارد. شورای رقابت نیز قیمتگذاری این محصول را بلاتکلیف گذاشته است.
نظرات کاربران