پایگاه خبری هامپوئیل
0

لادن قدرت‌نژاد: مؤسس آموزشگاه لِگو ایده‌ای نو به دنیای آموزش

لادن قدرت‌نژاد: مؤسس آموزشگاه لِگو ایده‌ای نو به دنیای آموزش
بازدید 9

خانم لادن قدرت نژاد آذر، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه تبریز است. وی بعد از ورود به دنیای کار و بنا به نیاز جهت ایجاد تعامل مناسب در محیط کار جهت داشتن بهروه‌وری مناسب در ارتباط با کادر آموزشی و والدین، مجددا در رشتۀ روانشناسی صنعتی_سازمانی در مقطع ارشد به ادامۀ تحصیل پرداخت. خانم قدرت‌نژاد از سال 1392 با تأسیس موسسۀ لِگو، شیوۀ نوینی را در امر آموزش و استعدادیابی کودکان، در شهرستان مراغه شروع کرده است. روشی که در حال حاضر در کشورهای پیشرفته‌ حرف اول را در زمینۀ آموزش می‌زند. برای آشنایی بیشتر با این بانوی کارآفرین، در ادامۀ گفتگو همراه ما باشید.

گرایش به رشتۀ کامپیوتر

در زمان انتخاب رشته صرفا بخاطر جدید بودن رشته و اشباع نبودن بازار کار این رشته را انتخاب کردم. ولی بعدها که وارد این رشته شدم و در حین تحصیل، به این رشتۀ دانشگاهی علاقمند شدم.

با ورود به محیط کار و علاقه و تمایل شخصی به روانشناسی کودک و علاوه بر آن حضور در جمعی از همکاران با نسل‌های مختلف (x,y,z)، ارشد روانشناسی صنعتی_سازمانی را برای ادامۀ تحصیل انتخاب کردم. این رشته به علت‌یابی محیط کار جهت پاسخگویی به دغدغۀ کار می‌پردازد. منظور از نسل z، افراد دهۀ هشتاد هستند که دارای روحیات خاصی در مواجه با کار هستند و وارد همکاری شدن با این ردۀ سنی، چالش خاصی محسوب می‌شود. خوشبختانه ورود در این رشته کمک بسیار موثری در برقراری ارتباط با این ردۀ سنی بوده است.

انگیزۀ اصلی شروع لِگو

پسرم انگیزۀ اصلی من در انتخاب و ادامۀ این مسیر بوده است. از همان روزهای کودکی شدیدا احساس نیاز به آموزش و یادگیری در مورد خودم داشتم تا بتوانم فرزندم را در مسیر صحیح برای داشتن آینده‌‌ای شاد و زندگی سالم، راهنمایی و همراهی کنم. اولین اقدام من در این زمینه آموزش چرتکه به عنوان یکی از روش‌های نوین آموزش ریاضیات بود. بعد از تحقیق فراوان از آنجائیکه در آن زمان این نوع آموزش هنوز در ایران مطرح نشده بود، از سایت‌های خارجی اقدام به آموزش و فراگیری این مهارت کردم. بعد از مدتی تحقیق متوجه شدم که این زمینه در ایران نیز در حال رشد و پیشرفت است و در آینده می‌تواند گزینۀ مناسبی از نظر فعالیت شغلی باشد. بنابراین برای گرفتن مدرک مربیگری و تعلیم آن در آموزشگاه اقدام کردم. بعد از گرفتن مدرک مربیگری به آموزش مشغول شدم. متأسفانه در آن زمان هنوز “آموزشگاه لِگو” را تأسیس نکرده بودم و بنابراین امتیاز آموزش را، به آموزشگاه دیگری واگذار کردم. در خلال این جریان از طریق یکی از اقوام با فعالیت‌های موسسات “لِگو” آشنا شدم و مجددا با انگیزۀ کمک به آموزش فرزندم، مشتاق‌تر شدم در این مسیر نیز اقدام نمایم. در این زمان هیچ دورنمایی برای فعالیت در این حیطه در آینده نداشتم.

بعد از آموزش و خرید ابزارها برای فرزندم شروع به کار کردم. برای شروع آموزش، پدر و مادر و همسرم بسیار مشوق و پشتیبان من بودند. با حمایت ایشان به اخذ نمایندگی لِگو از تهرن اقدام کردم . در سال 1392 اولین آموزشگاه را در محوطه‌ای با متراژ بسیار کوچک با همکاری همسرم، در فضایی دو اتاقه و یک سالن کوچک افتتاح کردم. در آن زمان به واسطه وارداتی بودن مستقیم ابزارهای لِگو از کشور دانمارک و هزینه بر بودن آن، لزوم داشتن مدرک بین المللی مربیگری و سایر هزیه ها، اصلا انتظار نداشتم کار و ایده‌ای که شروع کرده بودم نتیجه بخش باشد. کار بسیار ریسکی بود که در همان سال هزینه‌ای بالغ بر یکصد میلیون تومان را در پی داشت. باز هم در این زمان حمایت های خانواده‌ام، پشوانۀ ادامۀ این مسیر بود.لادن قدرت‌نژاد: مؤسس آموزشگاه لِگو ایده‌ای نو به دنیای آموزش

با دریافت نمایندگی موسسه از تهران، با واسطۀ طرح دروس، آموزش مربیان و دروس به روزرسانی شده‌ای که وارد طرح دروس می‌شدند، همکاری ما با مرکز لِگو شروع شد. لِگو در تمام مدارس جهان در حال تدریس و آموزش هست و هرسال حتما بازبینی و بروز رسانی در طرح دروس وجود دارد.

چالش اساسی که در آغاز این مسیر داشتم، روشن کردن اذهان در تبیین تفاوت مفهوم لِگو با لُگو بود که در مهدهای کودک با اسامی خانه‌سازی با کودکان کار می‌شود. در همان ابتدای کار انرژی زیادی صرف این اطلاع رسانی به والدین کردم برای توضیح و شفاف سازی تفاوت موسسۀ لِگو با سایر مراکز آموزشی بخاطر داشتن طرح درس متفاوت و ابزارهای متفاوت با هدف آموزش مهارت محور.

در همان اوایل کار و با توجه به اینکه فضای آموزش در محیط کوچکی بود، دوباره با حمایت‌های پدر عزیزم، یک طبقه از خانه شخصی مان، به عنوان فضای کاری و آموزشی به کار من اختصاص داده شد تا بتوانم با انگیزۀ بیشتری به توسعۀ مسیرم ادامه دهم. در محیط جدید آموزشی با مساعدت‌های پدرم تغییرات اساسی در ساختمان داده شد و از فضای ایجاد شده برای ساخت کلاس‌های آموزشی استفادۀ بهینه به عمل آمد. در سال 1396 بعد از نقل مکان به محیط جدید، اقدام به دریافت مجوز مدرسه نیز کردم. بعد از دریافت مجوز، در زمانبندی برنامه‌های آموزشی تغییراتی داده شد به طوری که شیفت صبح به آموزش مدرسه و بعد از ظهر به آموزشگاه لِگو اختصاص داده شد.

آشنایی با فعالیت بخش‌های متنوع آموزشگاه لِگو

لِگوی آموزشی شامل بخش‌های مختلف است. آموزش‌های ما از رنج سنی 3 تا 17 سال را شامل می‌شود.

از مهم ترین اهداف لِگو، آموزش و یادگیری کار تیمی است. پس بطور کلی می‌توان اهداف لِگو را در سه دسته بندی مشخص قرار داد:

  1. حل مساله
  2. کارِ تیمی
  3. مدیریت زمان

در ویژگی کار تیمی هیچگاه کودک قادر به کار کردن بصورت انفرادی نخواهد بود. البته در سنین هفت سال به پایین این قابلیت وجود دارد که کودک به تنهایی نیز عمل نماید ولی در سنین هفت سال به بالا، محتوای پکیج‌های آموزشی بصورت گروهی قرار داده شده است و حتما باید دو نفره کار کنند. در قالب کار تیمی به کودکان فضای لازم برای همفکری و مشارکت در انجام پروژه داده می‌شود. در مورد مفهوم کار تیمی ما هنوز با والدین دچار چالش هستیم. امیدوارم والدین بیشتر در این مسیر با ما همکاری کنند.

هدف اصلی لِگو حل مسأله هست. منظور از حل مسأله صرفا مسائل ریاضی نیست بلکه هدف پیدا کردن راه حل برای مشکلات و مسائل زندگی است.

یک کودک سه ساله هم مسألۀ خودش را دارد. ابزارهای داده شده به کودکان در قالب طرح درس مشخصی است که اصول اولیۀ آن از دانشگاه MIT آمریکا پیشنهاد شده است. هدف اصلی لِگو این است که در هر سنی به کودک کمک کند تا مشکلش را حل کند نه با ارائۀ راه حل، بلکه با هدایت و راهنمایی مسیر، تا کودک خودش بتواند برای پیدا کردن راه حل مناسب اقدام کند.  در ادامۀ طرح درس و بعد از ارائه راه حل توسط کودک، مربی مستقیما در درست یا نادرست بودن ایدۀ کودک نظر نمی‌دهد بلکه مجددا با بررسی ایده، قدم به قدم با کودک بر درستی یا نادرستی آن فرضیه پیش می‌رود تا به نتیجۀ قابل قبول برسد.لادن قدرت‌نژاد: مؤسس آموزشگاه لِگو ایده‌ای نو به دنیای آموزش

  • به عنوان مثال برای یک کودک 3 ساله مسأله می‌تواند نرسیدن دست او به لیوان آب روی میز باشد، هدف ما این است حتی برای این مسأله نیز کمک به پیدا کردن راه حل مناسب کنیم.
  • برای کودک پنج ساله داستان متفاوت است و کمی چالشی‌تر است و با جزئیات بیشتری داستان را دنبال می‌کند. که البته در این مسیر نیز مربی همراه کودک است.
  • در سن شش تا هفت سال کودک وارد بخش ریاضی می‌شود. یعنی تا این سن بحث زندگی بود از اینجا به بعد وارد بخش تفکر ریاضی می‌شود. البته که باز هم آموزش بصورت تفهیمی هست بدون استفاده از کتاب و تمرین و نیاز به نوشتن، ولی همراه بازی مفاهیم اولیه ریاضی به کودک آموزش داده می‌شود. در این بین بازخورد والدین بسیار جالب توجه هست چون همگی از فراهم شدن آموزش سریع و راحت کودکان در مدرسه بعد از یادگیری مفاهیم ریاضی آموزش داده شده در لِگو ابراز رضایتمندی می‌کنند و بر این باورند که کودک با اشتیاق و علاقه این درس را فرا می‌گیرد.
  • از هفت سال به بعد وارد آموزش‌های مکانیکی مقدماتی می‌شود. به این صورت که تا قبل از این ایده‌های کودک بیشتر قالب انتزاعی داشت و از کودک انتظار اجرایی شدن ایده‌ها را نداشتیم. در حالیکه در این سن کودک باید در مورد ایده‌هایی که می‌دهد اقدام کند و آن‌ها را اجرا نماید. به عنوان مثال ابزارهایی مانند چرخ دنده، اهرم و تسمه‌ها وارد این مرحله می‌شود. بنا به طرح درس داده شده، کودک وارد عمل می‌شود. در این مرحله ابزارهایی مثل چرخ دنده‌ها بزرگ و قابل لمس اند. این مرحله از آموزش‌ها یک چالش اساسی برای کودک محسوب می‌شود.
  • در سنین 9 تا 11 سال، کودک وارد رباتیک مقدماتی با عنوان Wedo می‌شود. در این مرحله با در نظر گرفتن اینکه مکانیک مقدماتی را یاد گرفته است، پروژه سنسورها و برنامه نویسی اضافه می‌شود. البته در حد مقدماتی و شماتیک هست. منظور از برنامه نویسی کدنویسی حرفه‌ای نیست. ابزارها مثل قطعات پازل و تصویری هستند تا کودک بهتر مفاهیم را درک کند و فرا بگیرد. با چند سنسور اولیه آشنا می‌شود و در عین حال کار عملی انجام می‌دهد. که در اینجا نیز هر جلسه، طرح درسی جدید و پایه‌ ای را با کودک کار می‌کنیم. ابزارها طی دوازده جلسه طرح ریزی شده‌اند تا طی این جلسات، دانش‌آموز به ساخت یک سازه با زمان بندی مشخص دست یابد.
  • در مرحله بعد و در ردۀ سنی 13 تا 15 سال وارد مکانیک پیشرفته می‌شویم که در این مرحله دانش‌آموزان با ابزارهای حرفه‌ای در مقیاس طبیعی آشنا می‌شوند. در این مرحله طرح دروس کمی دشوارتر می‌شود. با توجه به آموزه‌های قبلی، اجرای ایده‌های پیشرفته تری همراه طرح درس از دانش‌آموز انتظار می‌رود. در این بخش طرحی که درخواست اجرای آن داده می‌شود، جزئیات دقیق‌تری به همراه دارد. مثل طراحی جرثقیل با قابلیت تحمل وزن مشخص.
  • مرحله بعدی رباتیک پیشرفته هست که سن 15 تا 17 سال را شامل می‌شود. در این مرحله آموزش همراه با مکانیک پیشرفته و برنامه نویسی پیشرفته ادغام شده است. یعنی هم سازه باید پیشرفته باشد هم برنامه نویسی. برنامه نویسی این بخش شامل بخش RT است. رباتیک حرفه‌ای با سنسورهای فراوانی روبرو هست. از جمله ربات پارکینگ از طرح‌های درسی این دوره است. طرح درسی ساخت گیتار براساس تنظیم سنسورهای مورد نیاز، نیز از جمله طرح‌های قابل اجرا در این دوره هست. در این مرحله امکان حضور در مسابقات جهانی وجود دارد. هر ساله مسابقات کشوری با در نظر گرفتن پراکندگی این موسسات در 18 استان کشور برگزار می‌شود. افراد منتخب در سطح کشوری، برای مسابقات جهانی برگزیده می‌شوند که متأسفانه بخاطر هزینه‌های بالای سفرهای خارج از کشور، این امکان علی رغم کسب رتبۀ کشوری برای دانش‌آموزان برگزیدۀ ما تاکنون وجود نداشته است.لادن قدرت‌نژاد: مؤسس آموزشگاه لِگو ایده‌ای نو به دنیای آموزش
  • نکتۀ لازم به ذکر در مورد اهداف لِگو حتی در فضای رباتیک، ایجاد سازه‌هایی به دور از فضای جنگ و خشونت است. ربات جنگجو، هیچوقت در طرح درس‌های لِگو وجود ندارد.
  • در کنار این دوره‌ها، بسته‌های دانشجویی نیز داریم که فعلا از آنها استفاده نکرده‌ایم. در این بخش دانش‌آموز باید بازی‌های کامپیوتری پیشرفته‌تری را بتواند اجرا کند که براساس پیچ و مهره است.
  • علاوه بر اینها ما دو بخش مهارت‌های اجتماعی و استوری استارتر نیز داریم که بدلیل استقبال کم، آن‌ها را در بخش پیش دبستانی گنجانده‌ایم.
  • مهارت اجتماعی برای 6 تا 7 سال در نظر گرفته شده است. در این بخش مهارت‌هایی که کودک در بدو ورود به جامعه باید از آن‌ها مطلع باشد را با کودکان تمرین می‌کنیم. مفاهیمی مانند روش درست انتقاد، روش بیان احساسات به شیوه ملموس، روش احترام گذاشتن، رعایت نوبت، احترام و حفاظت از محیط زیست و ….
  • بخش دیگر استوری استارتر است که بخش بسیار جالبی است. محتوای آموزشی این بخش قصه‌گویی و انشاء نویسی است. با اینکه مشکل نوشتاری و جمله بندی را در جامعۀ آموزشی شاهدیم، ولی متأسفانه نسبت به این بخش نیز کم لطفی شده است. در این بخش یک داستان برای کودکان نقل می‌شود تا نیمۀ داستان پیش می‌رویم ولی انتهای قصه را باز می‌گذاریم و در مرحله بعد از دانش‌آموز خواسته می‌شود تا پایان داستان را حدس بزند و آن را تمام کند. بعد از پردازش قصه خواسته می‌شود داستان را بنویسد و در مرحلۀ آخر با ابزارهای موجود داستان را با تصاویر پیاده‌سازی کند. یعنی از طریق مشاهده و نه از طریق نقل قول داستان حدس زده می‌شود. بخش انشاء نویسی برای 8 سال به بالا هست.
  • در بخش پیش دبستانی اهداف آموش ما مهارت محور است و با اهداف عمومی آموزش و پرورش تفاوت عملکردی اساسی داریم. در طرح درس ما مفاهیم آموزشی همراه با عمل و بازی است. نوشتار در حد آموزش مهارت دست‌ورزی است نه بیشتر. در این مرحله ما بیشتر به آموزش مهارت‌های اجتماعی می‌پردازیم.لادن قدرت‌نژاد: مؤسس آموزشگاه لِگو ایده‌ای نو به دنیای آموزش
  • بغیر از بخش پیش دبستانی، بخش پانسیون نیز داریم که بعد از ظهرها برگزار می‌شود به مدت 3 ساعت در سه روز یعنی 9 ساعت در هفته که این دوره شامل درس علوم و ریاضی نمی‌شود ولی آموزش‌های تجربی دیگری از جمله بازدید از باغ و مشاهدۀ مستقیم برخی از مفاهیم را شامل می‌شود.
  • فعالیت‌های جانبی موسسه شامل مواردی است که در هر مرحله با توجه به استعداد دانش‌آموزان امکان پیشرفته تر کردن آموزش‌ها وجود دارد. به عنوان مثال برنامه‌نویسی پیشرفته پایتون و ….

در مورد استفاده از هوش مصنوعی برای آموزش در موسسه لِگو هنوز در حال مطالعه و بررسی هستیم که آیا این امکان، همراستا با اهداف طرح درس لِگو هست یا خیر.

مساعدت در پرداخت هزینه‌ها

هزینه‌های موسسۀ ما در مقایسه با سایر کلاس‌های آموزشی مانند زبان کاملا منطقی و قابل قبول هست. ضمن اینکه ما برای پرداخت هزینه، شرایط پرداخت ماهیانه و بصورت اقساطی را نیز قرار داده‌ایم تا امکان برخورداری از این آموزش برای همه وجود داشته باشد. حتی برای مقطع پیش دبستانی نیز تمام ابزارها از طریق موسسه برای دانش‌آموزان تأمین می‌شود.

حضور حمایتی بخش‌های دولتی!

به هیچ وجه در هیچ مرحله‌ای حمایت دولتی صورت نگرفته است. در حالیکه انتظار دارم در برگزاری جشنواره های مرتبط، حداقل آموزش و پرورش برخی مساعدت‌های لازم از جمله معرفی این مرکز به مدارس را داشته باشد.

استقبال خانواده‌ها چگونه است؟

استقبال خانوده‌ها خوشبختانه با در نظر گرفتن افزایش آگاهی والدین رو به رشد است و رضایت‌بخش است.

نقش برگزاری ایونت‌هایی مثل “همایش اخیر تخصصی استعدادیابیلادن قدرت‌نژاد: مؤسس آموزشگاه لِگو ایده‌ای نو به دنیای آموزش

بازخورد برگزاری این گونه رویدادها به صورت آنی و بلافاصله نبوده است. ولی تأثیر این رویداد در طول مسیر باقی می‌ماند. در کل بازخورد مثبتی داشته است.

آیا زمینۀ تخصصی کادر اجرایی با زمینۀ تحصیلی شان مطابقت دارد؟

نه الزاما مربی‌هایی که انتخاب می‌شوند در زمینه تخصصی مدرک تحصیلی شان برگزیده نمی‌شوند. آنچه که در این مورد مهم است توانایی برقراری ارتباط صحیح با کودک هست. چون کار کردن با کودک نیازمند صبر و حوصلۀ کافی است.

دستاوردهای دانش‌آموزان موسسۀ لگو

  • کسب مقام دوم مسابقات مقدماتی WRO در سال 2016
  • کسب مقام سوم کشوری و راهیابی به المپیاد جهانی کاستاریکا در سال 2017
  • کسب مدال طلا و قهرمانی در رشتۀ WEDO و مقام چهارم در بخش REGULAR در مسابقات انتخابی المپیاد جهانی روباتیک در سال 2018
  • کسب مقام‌های اول و دوم در مسابقات روباتیک شهرستانی و راهیابی به مرحلۀ استانی در سال 2019
  • کسب مقام دوم و سوم کشوری در مسابقات انتخابی المپیاد جهانی روباتیک (بخش روبات‌های صعود کننده) در سال 2019

اطلاعات و دانش بروز

در مورد طرح درسی، هر سال بروز رسانی از طریق تهران صورت می‌گیرد. در مورد آموزش فردی، بروز رسانی اطلاعات لازم و حتی آموزش‌های آنلاین، از سایت کشورهای خارجی سعی می‌کنم استفاده کنم. به خصوص کشورهایی مانند فنلاند که در امر لِگوی آموزشی پیشرو هستند. دوره‌های تخصصی لِگو در نمایندگی تهران و با اعطای گواهی بین المللی برگزار می‌شود و برای آموزش مربی دوره‌های جانبی نیز از موسسات مرتبط و گاها در داخل مجموعه آموزش داده شده و به روز رسانی می‌شود.

توصیه به والدین برای هدایت فرزندان و استعدادیابی آن‌ها

اجازه دهیم کودک از دوران کودکی‌اش لذت ببرد. اجازه دهیم کودک با بازی کردن یاد بگیرد. از دوران کودکی، فرزندانمان را برای درس خواندن تحت فشار قرار ندهیم. اجازه دهیم استعداد ذاتی کودک مشوق او برای انتخاب مسیر زندگی‌اش باشد. سعی کنیم یک والد راهنما باشیم. فردی که دوران کودکی شادی را سپری کرده باشد، از سلامت ذهنی کافی برای ادامۀ مسیر صحیح زندگی برخوردار خواهد بود.

تاثیرگذارترین کتاب در زمینۀ آموزش و مدیریت

در زمینۀ تعلیم و پرورش کودک و نوجوان این دو کتاب را حتما به والدین عزیز توصیه می‌کنم: “به بچه‌ها گفتن از بچه‌ها شنیدن” و “به نوجوان گفتن از نوجوان شنیدن” و  در  زمینۀ شغلی و مدیریت کتاب ” مدیریت قرن 21″ را توصیه می‌کنم حتما در لیست مطالعه داشته باشید.

امیدوارم در آینده استقبال از آموزش و مربیگری همچنان وجود داشته باشد. چون در عصری زندگی می‌کنیم که فرایند کسب درآمد از راه‌های سریع تر و کم دردسرتر طرفداران زیادی پیدا کرده است. از سال 2020 مسیر آموزش نوینی در جهان پایه‌گذاری شد با عنوان آموزش‌های آنلاین که نیاز به حضور فیزیکی در کلاس‌های درس را تا حدود زیادی مرتفع کرد. این نگرانی برای هم ما وجود دارد که آموزش مجازی شاید بتواند جایگزین حضور فیزیکی در کلاس درس شود. با اینحال بدون مقاومت با تحولات اخیر در امر آموزش، با مسیر پیش رو همراه می‌شویم و امیدواریم برای ساخت جهانی آگاه، ما هم نقش بسزایی داشته باشیم.

در پایان از حضور شما در این گفتگوی دوستانه و از فرصت گرانبهایی که به مخاطبین پایگاه خبری هامپوئیل اختصاص دادید تا با شما سرور گرامی بیشتر آشنا شویم، نهایت تشکر و قدردانی را  داریم. امیدواریم این اقدام، گامی کوچک در جهت معرفی بانوان کارآفرین و فرهیختۀ شهر مراغه به همراهان همیشگی ما باشد.

با آرزوی سربلندی و اعتلای تمام بانوان سرزمین عزیزمان ایران

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر