طبق آمار پلیس راهور، بیش از ۵۸ درصد از تصادفات فوتی در کشور، ارتباط مستقیمی با کاهش دید و نبود نور کافی در تقاطعها دارد. این آمار هشداردهنده نشان میدهد که خاموشی چراغهای راهنمایی، علاوه بر ایجاد بینظمی در ترافیک، عامل مستقیم افزایش حوادث رانندگی در شهرهاست. بهویژه در فصل پاییز که با قطعیهای مکرر برق مواجهیم، این مشکل به معضلی جدیتر تبدیل شده است و نیاز به اقدامات فوری و عملیاتی از سوی شهرداری و سایر نهادهای مسئول را بیش از پیش نمایان میکند.
خاموشی چراغهای راهنمایی در تقاطعهای پرترافیک، به ویژه در پایتخت، موجب سردرگمی رانندگان و عابران پیاده میشود و فشار زیادی را بر دوش پلیس راهور میگذارد. در غیاب این چراغها، هماهنگی میان رانندگان و عبور و مرور عابران پیاده کاهش مییابد و احتمال وقوع تصادفات افزایش مییابد. بهویژه در شرایطی که روشنایی معابر شهری در شب نیز بهطور قابل توجهی کاهش مییابد، مشکلات ترافیکی و حوادث رانندگی به شدت افزایش مییابد.
پلیس راهور، به عنوان نخستین نهاد مسئول در مدیریت ترافیک، اکنون با چالشهایی فراتر از معمول روبهرو است. در این شرایط، به نظر میرسد که نیاز به برنامهریزی دقیقتر و اقدامات پیشگیرانه از سوی شهرداری و سایر نهادهای مرتبط برای جلوگیری از خاموشیهای گسترده چراغهای راهنمایی و ایجاد زیرساختهای ایمنتر در تقاطعها ضروری است. تنها با چنین رویکردهایی میتوان به بهبود ایمنی در چهارراهها و تقاطعهای شهری امیدوار بود و از افزایش حوادث رانندگی جلوگیری کرد.
سرهنگ زینیوند، رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک تهران، با تأکید بر اثرات منفی قطعیهای برق بر ایمنی جادهها و تقاطعها گفت: “خاموشی چراغهای راهنمایی و رانندگی، به ویژه در ساعات شب، باعث کاهش دید رانندگان و بینظمی در ترافیک میشود، که این امر خطر تصادفات مرگبار را بهشدت افزایش میدهد.” او همچنین افزود که بیش از ۵۸ درصد از تصادفات فوتی در این ساعات به دلیل کاهش نور و دید در تقاطعها رخ میدهد که ارتباط مستقیمی با خاموشی چراغهای راهنمایی دارد.
قطعی برق و خاموشی چراغها نه تنها ترافیک را مختل میکند بلکه بار کاری پلیس راهور را بهطور چشمگیری افزایش میدهد. سردار موسویپور، رئیس پلیس راهور پایتخت، در اینباره اظهار داشت: “در صورت خاموشی چراغها، مدیریت هر تقاطع به حداقل پنج نیروی انسانی نیاز دارد.” اما با توجه به محدودیتهای منابع انسانی، تأمین نیرو برای مدیریت تمام تقاطعها عملاً ممکن نیست. در چنین شرایطی، پلیس مجبور است از نیروهای میدانی خود برای هدایت دستی ترافیک استفاده کند که این امر فشار کاری زیادی به مأموران وارد میکند و در نتیجه ممکن است کارایی آنها کاهش یابد و مشکلات جدیدی در مدیریت ترافیک به وجود آید.
این مشکلات نه تنها بر کارایی پلیس تأثیر میگذارد، بلکه خطر وقوع حوادث را نیز بهشدت افزایش میدهد و نیاز به اقدامات فوری و هماهنگی بیشتر بین نهادهای مختلف مسئول را برجسته میکند.
در شرایطی که چراغهای راهنمایی خاموش میشود، وظیفه پلیس راهور مدیریت ترافیک و پیشگیری از وقوع تصادفات بهطور موقت و فوری است. مأموران پلیس باید با استفاده از دستورهای دستی و حضور فیزیکی در تقاطعها، جریان عبور و مرور را هدایت کنند. این مسئولیت بهویژه در ساعات اوج ترافیک و در تقاطعهای پرتردد، نیازمند مهارت و دقت بالا از سوی مأموران است تا از بروز تصادفات جلوگیری کنند و ترافیک را به حداقل رسانده و نظم را برقرار سازند.
اما این اقدامات موقتی، برای مدیریت بلندمدت کافی نیست. خاموشی چراغهای راهنمایی، علاوه بر افزایش بار کاری پلیس، پیامدهای منفی دیگری نیز به همراه دارد. از جمله این پیامدها، افزایش تصادفات به دلیل کاهش دید و هماهنگی بین رانندگان است که در نهایت به خطر افتادن جان شهروندان میانجامد. همچنین، بینظمی و هرجومرج در تقاطعها که ناشی از عدم حضور صحیح چراغهاست، مشکلات بیشتری را ایجاد میکند.
یکی از چالشهای مهم دیگر در این شرایط، همکاری ناکافی برخی رانندگان با مأموران پلیس است. در مواقعی که چراغها خاموش است، بسیاری از رانندگان بهجای رعایت دستورهای دستی، بر اساس اجتهاد شخصی خود عمل میکنند که این امر میتواند باعث ایجاد ترافیک و تصادفات بیشتر شود. این موضوع، علاوه بر فشار بیشتر به پلیس، مشکلاتی را برای تأمین ایمنی و حفظ نظم در معابر شهری ایجاد میکند.
از سوی دیگر، تعامل نزدیک پلیس راهور با شهرداری و سایر نهادهای مرتبط، نقش بسزایی در مدیریت بحران خاموشی چراغهای راهنمایی داشته است. این همکاریها به شناسایی تقاطعهای پرریسک و اولویتبندی نصب تجهیزات برق اضطراری در این نقاط کمک کرده و توانسته است بخشی از مشکلات ناشی از خاموشیها را کاهش دهد. علاوه بر این، پلیس راهور با همکاری اداره برق و شرکت کنترل ترافیک، در حال تدوین نقشهای جامع برای مدیریت خاموشیها در نقاط مختلف تهران است تا در مواقع بحرانی، به سرعت اقداماتی مؤثر برای کاهش اختلالات ترافیکی انجام شود.
به طور کلی، نقش پلیس راهور در مدیریت بحران خاموشی چراغهای راهنمایی و رانندگی، نقشی حیاتی و غیرقابل انکار است. مأموران پلیس بهعنوان خط مقدم مدیریت ترافیک در این شرایط بحرانی عمل کرده و تلاش میکنند تا حد امکان از وقوع تصادفات جلوگیری کنند. با این حال، فشارهای ناشی از این بحران بهویژه در ساعات اوج ترافیک، توان و منابع پلیس را به چالش کشیده و نیاز به همکاری بیشتر نهادهای دیگر را بیشتر از همیشه ضروری کرده است.
از این رو، اقدامات فوری و عملیاتی از سوی شهرداری و سایر نهادهای مسئول برای کاهش فشار بر پلیس راهور و بهبود ایمنی و روانی ترافیک امری ضروری است. تسریع در نصب تجهیزات برق اضطراری در تقاطعها، استفاده از فناوریهای نوین مانند سیستمهای ترافیکی هوشمند و ارتقای فرهنگ رانندگی در بین شهروندان میتواند گامهای مؤثری برای عبور از این بحران و کاهش حوادث رانندگی باشد.
راهکار اساسی برای خاموش نشدن چراغهای راهنمایی و رانندگی
حمید برادران، سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران، در خصوص تمهیدات این شرکت برای روشن نگه داشتن چراغهای راهنمایی و رانندگی در زمان قطعی برق، گفت: “راهکار اساسی برای جلوگیری از خاموشی چراغها، استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر است.” وی افزود که در حال حاضر با یک سرمایهگذار این موضوع را پیگیری میکنند تا برق تأمینی تجهیزات از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و توربینهای بادی کوچک مقیاس تأمین شود. برادران تأکید کرد که این پروژه بهویژه در جهت پایداری تأمین انرژی برای چراغهای راهنمایی، در حال طراحی و پیگیری شیوههای اقتصادی است.
او همچنین اشاره کرد که یکی از شرکتهای مخابراتی پیش از این موفقیتآمیز توانسته بود از پشتبامهای ساختمانهای مجاور برای نصب پنلهای خورشیدی استفاده کند و این تجربه را اکنون برای چراغهای راهنمایی در نظر دارند. برادران افزود: “اگر این پروژه از نظر اقتصادی برای سرمایهگذاران به صرفه باشد، ممکن است تأمین برق همه چراغهای راهنمایی تقاطعهای هوشمند و برنامهپذیر را بهطور کامل به شرکتهای خصوصی واگذار کنیم.”
سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران همچنین گفت: “برای شناسایی نقاطی که احتمال قطعی برق دارند، نقشهای از اداره توزیع برق منطقهای تهران دریافت کردهایم. این نقشه به ما کمک میکند تا مناطق مختلف تهران را از نظر قطعی برق پهنهبندی و زونبندی کنیم و بر اساس آن اقدامات لازم را انجام دهیم.”
وی در پایان خاطرنشان کرد: “برای پایداری تأمین برق چراغهای راهنمایی، افزایش تعداد دستگاههای ذخیره برق UPS (دستگاههای برق اضطراری) را در نظر گرفتهایم و تا پایان آذرماه ۲۵۰ دستگاه UPS برای روشن نگه داشتن چراغها خواهیم داشت. همچنین در حال تعامل با شبکه مترو و برخی ارگانها هستیم تا از برق ژنراتورهای آنها برای تأمین انرژی چراغهای راهنمایی استفاده کنیم.”
نظرات کاربران