پایگاه خبری هامپوئیل
0

از ادبیات تا سینما: گفتگو با فریبا قاسم‌زاده بهنامی

فریبا قاسم زاده بهنامی
بازدید 261

فریبا قاسم‌زاده بهنامی متولد 1359 در شهر مراغه است. او به کار فیلمسازی مشغول است و فیلم‌هایش در چندین جشنواره داخلی و خارجی حضور داشته‌اند و برندۀ جایزه‌ شده‌اند. بنا به گفته خودش تا موفقیتی که انتظارش را دارد مسیر طولانی پیش رو دارد. فریبا قاسم‌زادۀ بهنامی دربارۀ خودش می‌گوید: هر روز سعی کرده‌ام بهتر از روز قبل باشم.

پشت صحنه فیلم "اجرای یک سکوت"

پشت صحنه فیلم “اجرای یک سکوت”

از حسابداری تا فیلمسازی

علی‌رغم داشتن تحصیلات آکادمیک (کارشناسی ارشد حسابداری) که به رشتۀ فیلمسازی هیچ ارتباطی نداشت، ولی به‌خاطر دغدغۀ ذهنی که در مورد مطالبۀ حق و حقوق فردی داشتم، همین موضوع بهترین دلیل برای ادامه مجدد تحصیلات آکادمیک در رشته حقوق شد و در حال حاضر دانشجوی رشته حقوق هستم. از نظر من هیچ محدودیتی برای یادگیری وجود ندارد و با سرسختی از این ایده حمایت می‌کنم.

در یک مقطعی از زمان به این نتیجه رسیدم که داشتن تحصیلات آکادمیک صرف، هیچ کمکی در جهت پیشبرد اهداف من نخواهد کرد. موضوع پایان‌نامه ارشد من نیز در مورد تاثیر سرمایه‌گذاری و روحیۀ زنان در اقتصاد با درنظر گرفتن تمام موانع موجود بود. این موضوع یک دغدغۀ پنهانی را در وجود من به ودیعه گذاشت که تا مدتی این کد برای من نامفهوم و سربسته ماند. از این‌رو به ادبیات روی آوردم که با مطالعه در این حوزه حقایقی در مقابل من گشاده شد که احساس کردم برای بیان آن‌ها نیاز دارم این مفاهیم را به دنیای بصری انتقال دهم. برای شروع فعالیت در حوزه فیلمسازی و برای کسب اطلاعات اولیه، در پشت صحنه فیلم مشغول به فعالیت شدم و بیشتر نقش ناظر را داشتم. در واقع این پروسه برای من حکم کارآموزی را داشت. و این شروع ماجرای سفر من در دنیای فیلمسازی بود.

فریبا قاسم زاده بهنامی

فیلم “اجرای یک سکوت” برنده جایزه دومین فیلم برتر در سیزدهمین دوره جشنواره Lions ترکیه

جشنوارۀ فیلم تبریز تا L’ÉTRANGE فرانسه

کار اول من به‌عنوان دستیار کارگردان با فیلم “زمان‌های بی‌مکان” در سال 1397 با مشاوره فرنوش صمدی کلید خورد.

بعد از گذراندن این دوره در فیلم کوتاه آقای دکتر مهدی آذری به‌عنوان دستیار کارگردان در فیلم «ساتورون اوشاخلاری» حضور داشتم که موضوع این فیلم کوتاه در ژانر خانوادگی با حضور مرحوم بهزاد سیاه بود.

فیلم بعدی  “اولین اثر اجاره داده شد” بود در سال 1398 که کارگردانی این فیلم را بر عهده داشتم.

فریبا قاسم زاده بهنامی

پشت صحنۀ فیلم “اجرای یک سکوت” بازیگر زن خانم نرجس دلارام

اثر دیگری که بنده در آن فعالیت داشتم فیلم “اپیلوگ” با فیلمنامه‌نویسی آقای دکتر مهدی آذری بود. حضور بنده در این فیلم به‌عنوان دستیار کارگردان و طراح صحنه بود. موفقیت‌های کسب شده این فیلم عبارتند از:

  1. دریافت جایزۀ بهترین فیلم تجربی از L’ÉTRANGE فرانسه
  2. دریافت جایزۀ بهترین فیلم تجربی و بهترین طراح صحنه در پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز

علاوه بر این، فیلم اپیلوگ موفق به حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی متعددی گردید از جمله:

  1. جشنوارۀ بین المللی فیلم کوتاه CHEONGJU در کشور کره جنوبی  
  2. جشنوارۀ The Kazan Muslim Film Festival in Russia
  3. چهلمین جشنوارۀ بین‌المللی  FANTASPORTO پرتغال (فانتاز پورتوی)
  4. بیستمین دورۀ جشنوارۀ بین‌المللی فیلم کوتاه ازمیر ترکیه
  5. پانزدهمین دورۀ جشنوارۀ بین‌المللی داکا بنگلادش
  6. سی‌و‌ششمین دورۀ جشنوارۀ بین‌المللی تهران و چهلمین دوره جشنواره بین المللی فانتازپرتو پرتغال
  7. بیست‌و‌ششمین دورۀ جشنوارۀ بین‌المللی فیلم لوتغانژو فرانسه
  8. هفدهمین دورۀ جشنوارۀ بین المللی چونگجو کره جنوبی
  9. هفدهمین دورۀ جشنوارۀ بین‌المللی فیلمهای مستقل رومانی
  10. جشنوارۀ بین‌المللی وان تک زاگرب
  11. راه‌یابی به سی‌و‌ششمین جشنوارۀ فیلم کوتاه تهران

همچنین این فیلم مورد تحسین  آقای «هوشنگ گلمکانی»  و «سعید عقیقی» در جشنوارۀ فیلم کوتاه تهران قرار گرفت.

موضوع فیلم بعدی بخاطر دغدغۀ درونی خودم در مورد مسائل مربوط به زنان بود. این پروژه برای تاییدیه گرفتن حدود یکسال زمان برد و در زمستان 1400 تولید شد. چون اولین کار شخصی بنده بود، علاقمند بودم روند کار با کارهای قبلی متفاوت باشد. عنوان این فیلم “اجرای سکوت” بود. داستان این فیلم اشاره به زندگی بانوی مسنی دارد که بازیگر تئاتر بوده است و در سنین کهنسالی همچنان در تکاپوی بازسازی عشق گذشته است. این فیلم نیز موفق به کسب افتخارات زیر گردید:

  1. نامزد طراحی دکور و بهترین فیلمبردار و بهترین بازیگر در پانزدهمین دوره جشنواره فیلم تبریز
  2. جایزه دومین فیلم برتر در سیزدهمین دوره جشنواره Lions ترکیه
  3. نامزد انتخابی جشنواره فستیوال چهل ساله فیلم در استانبول
  4. نامزد چهارمین دوره جشنواره بین‌ المللی Amity ترکیه
  5. نامزد انتخابی جشنواره Life After Oil Sardinia Italy

تمام این موارد بعنوان یک رزومۀ کاری خوب برای شروع فعالیت در این عرصه برای بنده رقم خورده‌ است.

فریبا قاسم زاده بهنامی

جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس در پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز

اصطکاک‌های غیر قابل اجتناب کار

بدون تردید هر پروژه‌ای چالش‌های خاص خود را دارد. در مورد فیلم اخیر شاید بزرگترین چالش عدم حضور بازیگر مستعد برای این نقش بود. موضوع بعدی بدلیل شرایط نامساعد جوی و جغرافیایی، باز هم با چالش جدی روبرو بودیم. چون لوکیشن فیلم ناحیه ایستگاه گل تپه در بهمن ماه بود.

یکی از چالش های اصلی ما این بود که متاسفانه ما به بازیگر حرفه‌ای و کادر مجرب در پروسه فیلمسازی دسترسی نداشتیم و این پروسه یک اصطکاک غیر قابل اجتناب حین کار برایمان ایجاد کرد. همچنین در عرصۀ فیلمسازی اولین بانوی فعال در سطح شهرستان های استان آذربایجان شرقی بعد از تبریز هستم و انتظار حمایت بیشتر از طرف مسئولین و سازمان‌های زیربط را دارم.

خوشختانه در پروژه‌های اخیر شرایط کمی مساعد شده و افراد زیادی علاقمند به همکاری هستند.

فریبا قاسم زاده بهنامی

پشت صحنۀ فیلم “اجرای یک سکوت” پل دوزیم مراغه

 فیلمنامۀ جدید

در مورد شروع کار جدید، بله خوشبختانه هم بنده و هم آقای دکتر آذری دو فیلمنامه را pitching (پیچینگ: ارائه فیلمنامه برای جذب سرمایه) کرده ایم و به تایید سینمای جوانان تهران رسیده است. در حال انجام کارهای پیش تولید این دو فیلمنامه هستیم. تمام این مراحل را ما از طریق سینمای جوانان تبریز پیش برده ایم.

فریبا قاسم زاده بهنامی

پشت صحنه فیلم “اجرای یک سکوت” در کنار عوامل تولید

همچنان دانش‌آموزم

بدون‌شک بدلیل قرار گرفتن در دنیایی که به سرعت در حال پیشرفت است و تکنولوژی حرف اول را می‌زند، نیاز به آموزش و کسب مهارت جدید غیرقابل اجتناب است. علاوه بر حیطۀ فیلمسازی بنده در عرصه صنایع چوب نیز فعالیت داشته‌ام. نه به صورت تولید و عرضه در بازار بصورت گسترده، ولی در این مورد نیز توانسته ام کارهایی را تولید کنم. وارد شدن در این عرصه و کسب مهارت و تجربه نیز از طریق تمرین و دیدن آموزش‌های کاربردی در فضای یوتیوب و Pinterest بود. پس لزوم آموزش دیدن و داشتن تمرین برای یادگیری هر مهارت جدیدی را نمی‌توان انکار کرد.

جسارت اقدام موثر

(با فروتنی تمام) البته که من خودم را فرد موفقی نمی‌دانم ولی اگر بخواهم به یک عنصر شاخص در مورد دلیل موفقیت اشاره کنم، می‌توانم جسارت را عامل اصلی بدانم و این ویژگی در مورد خود من نیز بسیار برجسته است. از نظر من موفقیت فقط بحث مالی نیست و یک بانوی موفق باید از هر نظر استقلال داشته باشد، البته که نقش حمایتی دیگران را به هیچ وجه نمی‌توان رد کرد.

درونمایه ذاتی

در مورد اینکه چگونه ایده سازی می‌کنم، در حوضه‌های اجتماعی و بررسی مشکلات زنان از طریق مطالعه کتب، مقالات مرتبط و گوش کردن به پادکست‌های مرتبط است. بخصوص کتاب‌های تالیفی آقای دکتر آذری در این راه برای بنده بسیار تاثیرگذار بوده است. ولی در هرحال اصل این ایده‌ها با توجه به درک نیاز‌های زنانه ذاتی است.

فریبا قاسم زاده بهنامی

عکس فیلمبردار امیر پورحکمت از تبریز در فیلم “اجرای یک سکوت”

زندگی مشترک و فیلمسازی

با در نظر گرفتن شرایط کار و زندگی، فعال بودن در عرصه کار هیچ لطمه‌ای به زندگی شخصی بنده وارد نکرده است. چون با مدیریت در هر دو زمینه می‌توان در عین حال که یک همسر موفق بود به‌عنوان یک فعال اجتماعی در هر عرصه‌ای نیز فعالیت کرد و به موفقیت دست پیدا کرد.

فریبا قاسم زاده بهنامی

فریبا قاسم زاده بهنامی در کنار همسرشان آقای دکتر آذری و فیلمبردار فیلم “اجرای یک سکوت” آقای پورحکمت

بازنشستگی

بازنشستگی از نظر من مفهوم کنار کشیدن از کار و سپری کردن اوقات در استراحت کامل نیست. از نظر درآمد هر انسانی نیاز به تامین شدن دارد ولی در حیطه هنر خیر به هیچ وجه بازنشستگی مفهومی ندارد. شاید با بالا رفتن سن کمی زمینه فعالیت را تغییر بدهم مانند نویسندگی و این دوره  نیز به یک دوره شکوفا مبدل گردد.

فریبا قاسم زاده بهنامی

بازیگر مرد فیلم “اجرای یک سکوت” آقای کریم اشتری

هنر منبع خوب درآمد

توصیه‌ایی که به جوانان دارم : اول اینکه جوانان مستعد و علاقمند به هنر فیلمسازی حتما وارد این عرصه کاری شوند، چون در عصری زندگی می‌کنیم که تکنیک و مهارت توام کنار یکدیگر جوابگوی نیاز امروزی خواهد بود. این نظریۀ قدیمی که “هنر نمی‌تواند منبع درآمد باشد” از نظر من صادق نیست. دوم حتما از مطالعه منابع معتبر و سازنده غافل نشوند و همواره در مسیر یادگیری مهارت‌های جدید باشند. مطالعه در هر زمینه ای که هستید را جدی بگیرید. برای جوانان علاقمند به عرصه هنر توصیه می‌کنم کتاب ” این زندگی برای چند ماه اجاره داده می‌شود” تالیف آقای دکتر آذری را مطالعه نمایند. چرا که این کتاب برای خود بنده منبع الهام و ایده‌های جدید فراوانی بوده‌است.

 این گپ دوستانه را با یک لبخند و آرزوی موفقیت برای تمام زنان سربلند دیارم به پایان می رسانیم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر