پایگاه خبری هامپوئیل
0

عضو مجلس خبرگان: گرایش شهریار به عرفان در اواخر عمر

عضو مجلس خبرگان: گرایش شهریار به عرفان در اواخر عمر
بازدید 3

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه، با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی برجسته شهریار، از جمله فروتنی و مردمی بودن این شاعر بزرگ، اظهار داشت: شهریار در سال‌های پایانی زندگی‌اش به نوعی عرفان عمیق دست یافت.

به گزارش پایگاه خبری هامپوئیل، آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی چهارشنبه شب در مراسمی با عنوان «شب شهریار» که توسط انجمن ادبی اوحدی مراغه برگزار شد، افزود: تنوع و جامعیت در اشعار مرحوم شهریار برجسته بود و به همین دلیل، سالروز وفات او به عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی انتخاب شده است.

وی با اشاره به تسلط استاد شهریار بر زبان‌های فارسی، عربی و فرانسوی اظهار داشت: شهریار علاوه بر زبان مادری خود، در این زبان‌ها نیز تبحر داشت و توانست احساسات و عواطف انسانی را به بهترین شکل در اشعارش به تصویر بکشد. همین ویژگی‌ها باعث شده که آثار او برای نسل جوان آموزنده و الهام‌بخش باشد.

آیت‌الله پورمحمدی همچنین به رؤیای صادقه مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی درباره شهریار اشاره کرد و گفت: آیت‌الله مرعشی نجفی در خواب دیده بودند که حضرت امیرالمومنین (ع) در محفلی با حضور شاعران عرب و فارسی‌زبان حضور داشته و از آنها پرسیده‌اند: «شاعر ما کجاست؟»

وی ادامه داد: در همان لحظه، شهریار به محفل آورده می‌شود و حضرت امیر (ع) از او درخواست می‌کنند که شعری بخواند. شهریار نیز شعری در مدح حضرت علی (ع) می‌خواند.

آیت‌الله پورمحمدی افزود: پس از این رؤیا، آیت‌الله مرعشی نجفی از شهریار دعوت می‌کنند که به قم بیاید و از او درباره زمان سرودن شعر «علی ای همای رحمت» می‌پرسند. شهریار پاسخ می‌دهد که این شعر را سروده است، اما هنوز آن را برای کسی نخوانده است.

وی در پایان اضافه کرد: بر اساس گفته آیت‌الله مرعشی نجفی، این خواب در همان شبی اتفاق افتاده بود که شهریار شعر «علی ای همای رحمت» را در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان سروده بود.

امام جمعه مراغه در ادامه مراسم، شعر معروف «شیعیان دیگر هوای نینوا دارد حسین / روی دل با سرزمین کربلا دارد حسین» از استاد شهریار را که به مناسبت ایام محرم خوانده می‌شود، قرائت کرد و افزود: شهریار اشعاری زیبا و پندآموز در موضوعات متنوع سروده است که همواره مورد توجه علاقه‌مندان به شعر و ادب قرار دارد.

وی همچنین به دانش دینی و مذهبی استاد شهریار اشاره کرد و گفت: این شاعر پرآوازه از استعداد ذاتی خود در سرودن شعر به خوبی بهره برد و آثاری چون «حیدربابا» را خلق کرد که بعدها به ۹۰ زبان زنده دنیا ترجمه شد و شهرت جهانی یافت.

آیت‌الله پورمحمدی به محفلی که در دوران مرحوم آیت‌الله ملکوتی در دانشگاه تبریز برگزار شده بود، اشاره کرد و ادامه داد: در آن جلسه، آیت‌الله ملکوتی انگشتر خود را از دست خارج کرد و آن را به استاد شهریار تقدیم کرد.

وی افزود: شهریار که شخصیتی جامع و دردآشنا بود، در پاسخ به این هدیه، شعری زیبا به زبان ترکی سرود که بسیار خواندنی و تحسین‌برانگیز است.

آیین «شب شهریار» با بیش از یک ساعت تأخیر و حضور تعداد محدودی از مردم در سالن عبدالقادر مراغی برگزار شد. این مراسم با تذکر امام جمعه مراغه مبنی بر اهمیت وقت‌شناسی همراه بود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر