پایگاه خبری هامپوئیل
0

سفرنامه اربعینی آقاسی بار دیگر منتشر شد

سفرنامه اربعینی آقاسی بار دیگر منتشر شد
بازدید 16

چاپ دوم کتاب «دل به عشقت مبتلا شد»، که از سوی نشر نیستان منتشر شده است، سفرنامه‌ای از پیاده‌روی اربعین حسینی نوشته محمد آقاسی را شامل می‌شود.

محمد آقاسی در این کتاب به طور مختصر و خواندنی شرحی از سفر خود به عراق را ارائه داده است؛ سفری که بیشتر از هر چیز، نمایانگر تسلیم، شوق و شگفتی‌های موجود در این سفر و سرزمین است.

ویژگی برجسته این کتاب، نگاه مردم‌شناسانه خاص نویسنده به متن سفرنامه است. آقاسی در هر بخش از این کتاب، که شامل ۵۴ صفحه است، سعی کرده گزارشی کوتاه و دقیق از رفتارهای اجتماعی و فردی مردم حاضر در این سفر ارائه دهد. این گزارش به اعتقاد آقاسی، نوعی پدیده‌شناسی از راهپیمایی عظیم اربعین حسینی است.

برای ارائه روایتی متفاوت، آقاسی از تجربه عمومی سفر که به طور معمول مورد توجه قرار می‌گیرد فاصله گرفته و به حاشیه‌های کمتر دیده شده و جذاب سفر پرداخته است. او به رفتارهای مردمی و اتفاقات اجتماعی حاشیه‌ای که از ابتدای سفر و در مسیر رسیدن به فرودگاه آغاز و تا پایان سفر ادامه یافته، توجه ویژه‌ای داشته است.

آقاسی در این گزارش، که کمتر در قالب مکتوب به تجربه‌های مشابه پرداخته شده است، به بررسی سفر به عنوان یک پدیده اجتماعی پرداخته و تمامی اجزاء سفر از چگونگی سفر و پیمودن مسیر تا مواجهه با ایرانی‌ها و عراقی‌ها و رفتارهای آنها را به عنوان اجزاء سازنده یک کل در نظر گرفته است.

کتاب «دل به عشقت مبتلا شد» به عنوان یک سفرنامه، تاملات و ذهنیت‌های یک زائر حضرت امام حسین (ع) در ایام اربعین را که با سابقه و علاقه‌مندی‌های فرهنگی و تجربه فعالیت در این زمینه همراه است، به زیبایی و در قالبی فلسفی و داستانی روایت می‌کند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر