پایگاه خبری هامپوئیل
0

سحر لطفی: هنرمند مطرح در عرصه موسیقی و تئاتر ایران و جهان

سحر لطفی
بازدید 31

سحر لطفی، خواننده مطرح موسیقی صوفی ایران و کردستان،در کرمانشاه به دنیا آمد. او دانش آموخته رشته هنرهای نمایشی وخوانندگی بوده ودر خانواده‌ای هنرمند رشد یافته است؛ پدرش، استاد غلامحسین لطفی، فارغ‌التحصیل رشتۀ نمایش از دانشکده هنرهای دراماتیک است و آثار متعددی را در زمینه کارگردانی نمایش وفیلم و سریال خلق کرده است.

به دلیل فضای هنری حاکم در خانواده، سحر لطفی از همان دوران تحصیل در مدرسه به خوانندگی آوازهای کردی، لری و اجرای کنسرت و نمایش پرداخت، بدون آنکه به‌طور رسمی آموزش دیده باشد. سپس با آموزش‌های مادرش، اورانوس کلهرنیا، که تسلط و شناخت عمیقی از موسیقی کلاسیک غربی داشت، شروع به یادگیری آواز کلاسیک غربی کرد. اورانوس کلهرنیا، عملاً اولین معلم موسیقی سحر لطفی و برادرش سیاوش لطفی بود و تأثیر زیادی در پیشرفت هنری آن‌ها داشت. برای آشنایی بیشتر با سحر لطفی، هنرمند عزیز کشورمان در ادامۀ این گفتگوی دوستانه همراه ما باشید.

سحر لطفی - عکس از شهریار اکبریه

سحر لطفی – عکس از شهریار اکبریه

هنر، میراث خانوادگی

من در خانواده‌ایی متولد شدم که تک تک آنها هنرمندان برجسته‌ای هستند و مطمئن هستم، مهمترین دلیل موفقیت من در زمینۀ هنری همین مورد بوده است. مشوق اصلی و علاقۀ اولیه من هم بدون تردید از طریق خانواده شکل گرفت.

خوانندگی، هنرِ قابل اجرا برای زنان در ایران؟!

من به توانایی هنری خودم باور داشته و دارم. از همان کودکی حس می‌کردم توانایی انجام هرکاری را دارم و هیچ چیز نمی‌تواند مانع من در انجام کارها و خواسته‌هایم شود. هنوز هم باورم این است که برای من هیچ غیر ممکنی وجود ندارد و تصمیم به انجام هرکاری که می‌گیرم قطعا به نحو احسن انجامش خواهم داد. لذا می‌دانستم که بر موانع موجود در کشور هم فائق خواهم آمد و حتما راهی برای عبور از این موانع پیدا خواهم کرد. در قانون اساسی کشور هیچ جمله ایی دال بر ممنوعیت خواندن خانمها وجود ندارد. در قوانین شرعی هم این طور است.  متأسفانه بر اساس قوانین نانوشته ایی صدای زن ممنوع شده است، بنابراین فعالیت خانم‌های خواننده بسیار محدود شده و من هم در داخل کشور فعالیت کمی دارم و فعالیت‌های من در عرصۀ هنر، در داخل کشور محدود به اجرای تئاتر و تدریس موسیقی شده است.

کارنامۀ هنری درخشان

بیش از بیست و پنج سال است که با اجرای کنسرت و تئاتر رسما روی صحنه هستم. در کنار این فعالیت حدود بیست سال هم هست که آواز تدریس می‌کنم. در زمینۀ تئاتر و سینما هم تجربۀ بازیگری دارم. در زمینۀ خوانندگی چندین آلبوم توانسته‌ام در عرصۀ هنری ارائه نمایم. علاوه براین خواندن موسیقی فیلم و سریال و تئاتر کماکان جزو فعالیت‌های مستمر بنده است.

تجانس زیبای خوانندگی و تئاتر

تصمیم من برای تحصیل در رشتۀ تئاتر به توصیۀ یکی از اساتیدم در کشور اتریش بود. بنا به صلاحدید ایشان چون تصمیم داشتم خوانندۀ اپرا شوم و در ایران رشته خوانندگی اپرا نداشتیم، شروع به تحصیل در رشتۀ بازیگری تئاتر کردم تا بتوانم در ادامه در اتریش یا ایتالیا تحصیلات آکادمیک مرتبط در رشتۀ خوانندگی اپرا را ادامه دهم؛ پیشتر به واسطۀ تئاترهای پدرم و همینطور برادرم که در زمینۀ آهنگسازی موسیقی تئاتر کار می ‌کنند، سابقۀ خوانندگی برای تئاتر داشتم. اما از سال ۸۱ و با ورود به رشتۀ نمایش در دانشگاه، اجراهای من به عنوان خواننده در تئاترها بیشتر شد و تنها راه برای من، اجرای روی صحنه در داخل کشور در زمینۀ خوانندگی و بازیگری بود. شروع این فعالیت جذابیت ویژه‌ای برایم بهمراه داشت، تا آنجائیکه در حال حاضر، به جرأت می‌توانم اعتراف کنم که جزو دوست داشتنی ترین کارهایم در اجراهای مختلف، خواننده-بازیگر بودن،است. البته این نوع فعالیت کاملا با اجرای کنسرت به عنوان خواننده تفاوت دارد.

سحر لطفی

سحر لطفی – عکس از فرشید ترقی

دستاورد‌های درخشان هنری

در ادامۀ گفتگو، نگاهی داشته باشیم به کارنامه هنری این بانوی توانمند:

سحر لطفی یکی از خوانندگان برجسته‌ای است که با وجود محدودیت‌ها، هیچ سالی را بدون اجرای کنسرت نگذرانده است. او سال‌هاست که در مؤسسات و آموزشگاه‌های مختلف به آموزش تکنیک آواز پرداخته و در کنار تدریس، برای اجرای کنسرت به کشورهای زیادی دعوت شده است. سحر لطفی در فستیوال‌های مختلف، اجراهای متعددی داشته و در عرصه‌های بین‌المللی نیز شناخته شده است. برخی از مهم‌ترین فعالیت‌های او عبارتند از:

سحر لطفی به‌عنوان خواننده، عضو چندین گروه خارجی نیز بوده و به همراه آن‌ها به اجرای برنامه پرداخته است واین همکاری همچنان ادامه دارد. از جمله این گروه‌ها می‌توان به:

  •  تریو جز درکسلر از کشور اتریش
  • کوئینتت تلفیقی گرتزر از کشور اتریش

وی همچنین به‌عنوان خواننده سولیست با گروه‌های مختلفی مانند آشتی، وین بانگ، باران، سارنگ، غزل و سمر همکاری کرده و در کشورهای مختلفی از جمله اروپا، هند، ترکیه، کویت، دبی و عراق کنسرت‌های متعددی اجرا کرده است.

بنا به گفتۀ این بانوی هنرمند، اجرای موسیقی زندۀ تئاتر و خوانندگی موسیقی متن تئاتر و فیلم، از فعالیت‌های جذاب عرصۀ هنری ایشان به شمار می‌رود، که در این زمینه نیز دستاوردهای درخشانی را توانسته است در کارنامۀ هنری خود به ثبت رساند. برخی از این دستاوردها عبارتند از:

اجرای زنده موسیقی تئاتر

خواننده موسیقی تئاترهای سقراط و فاوست به کارگردانی حمیدرضا نعیمی با آهنگسازی سیاوش لطفی.

سحر لطفی

سحر لطفی – عکس از صمد امامی

خواننده موسیقی در تئاترهای

  • سقراط
  • فاوست
  • داستان‌های کارور
  • خیال
  • درخشش در ساعت مقرر
  • (به کارگردانی حمیدرضا نعیمی با آهنگسازی سیاوش لطفی)
  • بلوط های تلخ
  • پوتین های عمو بابا
  • (به کارگردانی شهرام کرمی با آهنگسازی سیاوش لطفی)
  • خواننده نمایش فیل و گابریل
  • (به کارگردانی بهناز نازی)

خواننده موسیقی متن

  • فیلم تلویزیونی لک لک‌ها به خانه برمی‌گردند
  • تله تئاتر خروسخوان
  • سریال خاک و خورشید
  • سریال مستند زن در ایل
  • نقاش و گنجشک‌ها
  • و دیگر آثار به کارگردانی غلامحسین لطفی با آهنگسازی سیاوش لطفی

همکاری با گروه‎‌های موسیقی و هنرمندان داخل و خارج از کشور

در این زمینه خوانندۀ دو گروه خارجی هستم.
یکی موسیقی تلفیقی و دیگری موسیقی جز .گروه جز اولریک درکسلر، که خود ایشان نوازنده کلارینت و آهنگساز آلمانی هستند و استفانو باتالیا که ایشان هم آهنگساز و نوازنده ایتالیایی هستند. هر دو این هنرمندان، از هنرمندان بسیار مطرح و توانا‌ هستند که بی‌نهایت از اجرا کنار ایشان لذت می‌برم.
از جملۀ این آثار هنری یک رپرتوار لالایی مادران جهان هست که شامل ده لالایی ساختۀ اولریک درکسلر هست با همراهی ساز کلارینت باس و پیانو که خوانندگی این اثر را بنده انجام دادم.
مجموعه کنسرت‌های بداهه با محوریت موسیقی جز که من همراه با اشعار شاعران ایرانی معاصر بداهه خوانی کردم. این فعالیت ما در قالب چندین فستیوال و کنسرت مطرح دنیا اجرا شد و بسیار مورد توجه مخاطبان این فستیوال‌ها قرار گرفتیم.
گروه دوم هم متشکل از نوازنده و آهنگساز اتریشی دیوید گرتزر و اروه صالح نوازنده عود سوری که باز در فستیوال‌های جز و موسیقی تلفیقی با همدیگر اجرا داریم. همراه این بند، هردوی این آهنگسازان قطعاتی ساخته‌اند که شیوۀ مورد علاقۀ بنده برای اجرا بصورت بداهه خوانی و ایمپرووایز می‌باشد.
اجرای یک رپرتوار عربی از قطعات معروف سوری و کردهای سوریه برای پناه جویان سوری به همراه دوستم اروه صالح از فعالیت‌های دیگر مشترک در این زمینه است.
سحر لطفی

سحر لطفی

آشنایی با خالق اثر “ماراوا”

زمینۀ آشنایی من با آقای جاهد محمدی به سالها پیش برمی‌گردد که به لطف استادم جناب داوود آزاد، با ایشان آشنا شده بودم و در خلق “پروژۀ موسیقایی ماراوا” فرصت خوبی ایجاد شد که باهم همکاری داشته باشیم. آقای جاهد محمدی آهنگساز و نوازنده پروژه “ماراوا” آهنگسازی یک پروژه تاریخی دربارۀ تاریخ شهر مراغه را انجام دادند. مضمون آهنگ این اثر برای بزرگداشت شهر مراغه کنونی پایتخت ایلخانیان در قرن هفتم بود. این اثر جاودانۀ هنری با نگاه به فجایع حملۀ مغول و دوباره جان گرفتن و شکوه و شوکت بازسازی شهر و بازیابی فرهنگ غنی این شهر بعد از حمله مغول، خلق گردید. ایشان خوانندگی این اثر گرانقدر را به بنده واگذار نمودند.

حضور و فعالیت در ایران عزیزم

روحیات و خواستۀ من از زندگی، فقط با زندگی در ایران تطابق دارد. واقعا زندگی در خارج از کشور برایم دشوار است. چندین بار تجربه اقامت‌های طولانی در کشورهای اروپایی را داشته‌ام و علی‌رغم این تجربه‌ها نتوانستم به اقامت دائم فکر کنم. وابستگی عمیقی به کشورم، مردم کشورم و فرهنگ ایران دارم و هرگز نتوانسته‌ام جایی غیر از ایران را برای زندگی انتخاب و در اولویت قرار دهم.
به همین دلیل تنها عامل رفتن من به خارج از کشور، گذراندن دوره‌های مختلف آموزش موسیقی بود و بلافاصله بعد اتمام دوره‌ها به کشور برگشتم. در مورد اجرای کنسرت‌های خارج از کشور نیز هم به محض اتمام تور کنسرت‌ها، به کشور برمی‌گردم و به محض اینکه به خاک کشورم قدم می‌گذارم به شکرانۀ این حضور در هوای میهن دوست داشتنی‌ام، نفس راحتی می‌کشم. با تمام چالش‌هایی که در داخل کشور با آن‌ها مواجه هستم، اما باز زندگی در ایران را ترجیح میدهم.
در سال‌های اخیر فشار سنگینی را در داخل کشور متحمل می‌شوم در حدی که گاهی اوقات احساس می‌کنم توان ادامه و ایستادگی در مقابل فشارها را ندارم. با این حال علاقه به هنر انگیزۀ واقعی من برای ادامه مسیر است و امیدوارم بتوانم همچنان در مقابل مشکلات توانایی مقابله داشته باشم.
سحر لطفی

عکاس مهدی قاسمی

توصیه به بانوان علاقمند به هنر در داخل ایران

توصیه موکد من به تمام کسانیکه به این هنر علاقمند هستند این است که به هیچ وجه از رویارو شدن با مشکلات دست برندارند، تسلیم و ناامید نشوند و برای رسیدن به هدفی که برایش متصور هستند، از هیچ تلاشی دریغ نکنند. پروسۀ خوانندگی یک روندی است که باید طی شود و نیاز به تمرین و صبوری دارد.

هر جای دیگر دنیا هم که حضور داشته باشید برای اینکه خوانندۀ مطرحی شوید موانعی وجود خواهد داشت. شرایط در خارج از ایران هم به‌گونه‌ای نیست که شما انتظار داشته باشید کل مسیر برای فعالیت خوانندگی شما هموار باشد و در برابر خوانندگی شما هیچ مانعی وجود نداشته باشد. اینکه شما در خارج از کشور بواسطه علاقه به خوانندگی بتوانید هر روز روی صحنه باشید، شاید رویایی بیش نباشد.

برای خوانندۀ مطرح شدن باید توانایی هنری و قدرت خوانندگی‌تان را ارتقاء دهید. تنها در این شرایط خواهید توانست بر موانع غلبه کنید. برای ارائه هنرتان، تنها گزینۀ قابل قبول، داشتن تلاش خستگی ناپذیر است.

در مورد تجربۀ شخصی من، اگر محدودیت‌های خوانندگی داخل کشور نبود، فعالیت‌های کاری من بیشتر از حال حاضر بود. هرچند که در برخی مواقع ممنوعیت و محدودیت کمک کننده بوده و باعث قدرتمندتر شدن من گردیده است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر