بازار خودرو در هفته اول آبان ۱۴۰۴ دو روند متفاوت را تجربه کرد؛ برخی محصولات ایرانخودرو با کاهش قیمت همراه بودند، در حالی که اغلب خودروهای سایپا رشد قابل توجهی داشتند.
به گزارش پایگاه خبری هامپوئیل به نقل از خبرنگار مهر، این نوسانات همزمان با اعلام رسمی افزایش نرخ کارخانهای محصولات سایپا رخ داد و نشاندهنده تأثیر مستقیم تصمیمات تولیدکنندگان بر قیمتهای بازار آزاد است. ایرانخودرو زودتر از سایپا نرخهای کارخانهای خود را افزایش داده بود و اثر این تغییرات در هفتههای پایانی مهر در بازار محسوس بود. با ورود به هفته اول آبان، شدت تأثیر این افزایش قیمت کاهش یافته و باعث افت نسبی قیمت برخی مدلهای ایرانخودرو در بازار شده است.
بر اساس رصد بازار در ۸ آبان ۱۴۰۴، مدلهایی مانند دنا پلاس با کاهش ۷۵ میلیون تومانی (از ۱.۱۶۰ به ۱.۰۸۵ میلیارد تومان) در میان خودروهای نزولی بازار قرار گرفتند. در مقابل، خودروهایی مانند اطلس G و ساینا اتوماتیک با افزایش ۸۵ میلیون تومانی، بیشترین رشد قیمت را در هفته گذشته تجربه کردند.
در میان محصولات ایرانخودرو، تارا دستی V۱ با افزایش ۲۵ میلیون تومانی و دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) با رشد ۱۵ میلیون تومانی مواجه شدند. همچنین محصول جدید این شرکت، ریرا، از ۱.۸۵۰ به ۱.۹۰۰ میلیارد تومان رسید و افزایش ۵۰ میلیون تومانی را تجربه کرد.
در برند سایپا، شاهین اتوماتیک G با رشد ۸۰ میلیون تومانی و شاهین GL با افزایش ۶۰ میلیون تومانی از مهمترین تغییرات قیمت در هفته گذشته بودند.
کارشناسان بازار معتقدند افزایش رسمی قیمت کارخانهای خودروها، مهمترین عامل رشد نرخها در بازار آزاد است. محدودیت عرضه و کاهش سطح معاملات باعث شده این تغییرات به سرعت در قیمت نهایی خودروهای صفر کیلومتر منعکس شود.
با این حال، برخی تحلیلگران احتمال میدهند در صورت ثبات نرخ ارز و کاهش انتظارات تورمی، بازار طی هفتههای آینده به سمت رکود و کاهش معاملات حرکت کند. در حال حاضر، سیگنالهای قیمتی صادر شده از کارخانهها، همچنان محرک اصلی افزایش قیمتها در بازار آزاد به شمار میروند.
در ادامه، آخرین نرخ خودروهای پرفروش بازار آورده شده است.





نظرات کاربران