پایگاه خبری هامپوئیل
0

روایتی جذاب از سفر اربعین؛ «زائران زن در مسیر پیاده‌روی»

روایتی جذاب از سفر اربعین؛ «زائران زن در مسیر پیاده‌روی»
بازدید 14

کتاب «مسیر مشایه»، سفرنامه‌ای از خانم فاطمه پهلوان درباره سفر او به عراق در ایام اربعین حسینی سال ۱۴۴۴ هجری قمری است که توسط نشر نیستان منتشر شده و هم‌اکنون در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

پهلوان این سفرنامه را با شور و اشتیاق فراوانی نوشته که در سراسر متن آن نمایان است، تا جایی که گاهی این احساسات به اضطراب تبدیل می‌شود. او روایت خود را از آمادگی برای حضور در عتبات آغاز می‌کند، از دقت و شوق خود برای بستن چمدان سفر می‌گوید و از نگرانی‌هایی که برای ممکن نشدن این سفر داشت؛ اما ماجرای اصلی از زمان ورود او به مرز ایران و عراق شروع می‌شود.

سفرنامه فاطمه پهلوان، گزارشی است از تجربیات یک زائر زن در سفر زیارتی اربعین، روایتی که تلاش می‌کند علاوه بر بازتاب شیفتگی راوی به آنچه که دیده، تصویری دقیق و جزئی از دشواری‌ها و زیبایی‌های این سفر ارائه دهد.

این کتاب از چند جنبه برای بازخوانی اجتماعی سفر اربعین ارزشمند است. یکی از مهم‌ترین این جنبه‌ها، انتخاب یک راوی زن است که نگاهی زنانه به این سفر داشته و در حالی که خود را فردی درونگرا و علاقه‌مند به تنهایی توصیف می‌کند، به بازتاب تجربه‌های خود در سفری پرداخته که ویژگی اصلی آن حضور اجتماعی است.

روایتی جذاب از سفر اربعین؛ «زائران زن در مسیر پیاده‌روی»

از سوی دیگر، این کتاب به دلیل دقت در جزئیات و خلق نگاهی زنانه به سفری که برای زنان با چالش‌های ویژه‌ای همراه است، اثری بسیار قابل توجه محسوب می‌شود. فاطمه پهلوان در روایت خود، با اختصار و گاهی با اشاره‌ای ظریف، تلخی‌ها و شیرینی‌ها، دشواری‌ها و لذت‌های حضور زنانه در مسیر راهپیمایی اربعین را به تصویر کشیده است.

«مسیر مشایه» کتابی است مختصر و بی‌حاشیه که تمامی اجزای متن در خدمت روایت اصلی قرار گرفته‌اند. نویسنده با دقت و ظرافت، از حواشی و اتفاقات مختلف مانند گرسنگی، تهیه غذا، مشکلات وضو و نماز تا شور و شوق دیدار از عتبات، همه را در راستای بازتاب عشق و شیفتگی خود به این سفر به کار گرفته است.

این کتاب، بدون پرداختن به حواشی زائد، روایتی سرراست، دلنشین و حتی پرتعلیق را از سفری ارائه می‌دهد که در سال‌های اخیر برای بسیاری از ایرانیان یکی از خاطره‌انگیزترین تجربیات بوده است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر