دبیر ستاد توسعه هوش مصنوعی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: برنامه رسمی این ستاد برای گسترش کاربردهای هوش مصنوعی در دانشگاهها، گنجاندن سه واحد درسی ویژه هوش مصنوعی در هر رشته است.
بهروز مینایی روز چهارشنبه در نشست هماندیشی اساتید با موضوع “بررسی نقش هوش مصنوعی و سایر فناوریهای دیجیتال نوظهور در تحول علوم انسانی و اجتماعی” که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با این طرح موافقت کرده است. بر این اساس، درس هوش مصنوعی بهطور اختصاصی برای هر رشته تدوین خواهد شد. در حال حاضر، ۵۰ استاد دانشگاه برای تدریس این دروس انتخاب شدهاند که تعدادی از آنها فعالیت خود را آغاز کردهاند و تعدادی دیگر از بهمن ماه وارد این عرصه خواهند شد.
وی در ادامه گفت: این سه واحد درس هوش مصنوعی شامل مباحث کاربردی همچون خوشهبندی، سرفصلهای خوشههای مهندسی و غیرمهندسی، و همچنین ایجاد بستر پایگاه داده است. در این راستا، ۲۸ خوشه در علوم انسانی و علوم پایه، چهار خوشه در هنر و دامپزشکی، و ۲۶ خوشه در فنیمهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی شناسایی و استخراج شدهاند.
دبیر ستاد توسعه هوش مصنوعی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در این ستاد تصمیم گرفته شده است که هوش مصنوعی در تمام سطوح جامعه، از خانوادهها و مساجد گرفته تا معلمان، دانشآموزان، پزشکان، مهندسان و سایر اقشار، بهطور رسمی و غیررسمی از طریق دو برنامه آموزشی “نوید” و “سیمرغ” معرفی و آموزش داده شود. هدف این برنامهها توسعه سواد عمومی در زمینه بهرهبرداری از هوش مصنوعی در کشور است.
بهروز مینایی افزود: هوش مصنوعی به توانایی یک ماشین برای انجام رفتارهایی مشابه انسان از جمله استدلال، یادگیری، برنامهریزی و خلاقیت اطلاق میشود و شامل سه سطح مختلف است: هوش مصنوعی محدود، هوش مصنوعی عمومی و ابرهوش مصنوعی.
وی در ادامه توضیح داد: هوش مصنوعی عمومی توانایی تفکر، درک، یادگیری و بهکارگیری هوش خود برای حل مشکلات پیچیده شبیه به انسان را دارد. این نوع از هوش مصنوعی قادر است مانند انسانها احساسات، باورها و فرایندهای فکری را تشخیص دهد. اما ابرهوش مصنوعی بهمراتب فراتر از هوش انسانی عمل میکند و میتواند کارها را به نحو احسن انجام دهد. این نوع هوش نه تنها توانایی درک احساسات و تجربیات انسانها را دارد، بلکه قادر است احساسات، باورها و خواستههای خود را نیز مانند انسانها برانگیزد.
بهروز مینایی، دبیر ستاد توسعه هوش مصنوعی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سخنانی به برخی رویکردهای تهدیدی نسبت به هوش مصنوعی اشاره کرد و آنها را شامل حکمرانی، تهدید شغلی یا فناوریهای برافکن، نقش حریم خصوصی، مرجعیتزدایی نخبگانی یا نسبی شدن حقیقت، امنیتی-نظامی، جعل عمیق و رخدادهای تکنیکی دانست. وی افزود: تسلط سیستمهای هوش مصنوعی بر انسان از ۲۹ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۴۲ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده و پیشبینی میشود این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۵۲ درصد افزایش یابد، بهطوری که بسیاری از مشاغل توسط ماشینها و سیستمهای هوش مصنوعی انجام خواهند شد.
مینایی اظهار کرد: دنیای جدیدی در حال شکلگیری است که در آن هوش مصنوعی بهطور فزایندهای در حال گسترش است. بسیاری از صاحبان مشاغل احساس خطر میکنند و میپرسند که اگر هوش مصنوعی میتواند رانندگی کند، چرا نتواند جراحی انجام دهد؟ با این حال، وی تأکید کرد که هوش مصنوعی همچنین میتواند فرصتهای شغلی جدیدی ایجاد کند و پیشبینی میشود تعداد مشاغلی که به دلیل آگاهی از هوش مصنوعی ایجاد خواهند شد، بیشتر از مشاغلی است که به واسطه ظهور این فناوری از بین خواهند رفت.
دبیر ستاد هوش مصنوعی ادامه داد: با پیشرفتهای فناوری، واکسنها و داروهای مورد نیاز برای بیماریهای ناشناخته و کشفنشده در کمتر از سه ماه در دسترس خواهند بود. وی همچنین اشاره کرد که انسانها در دنیایی زندگی میکنند که لایه دیجیتال آن بر آنها تسلط دارد و پیشبینی میشود تعداد رباتها تا سال ۲۰۵۰ از تعداد انسانها بیشتر شود. با این حال، تلاش بشر این است که هوش مصنوعیای را ایجاد کند که بتوان به آن اعتماد کرد و از آن بهرهبرداری مثبت داشت.
نظرات کاربران