پایگاه خبری هامپوئیل
0

دیدار معاون وزیر نیرو با مسئولان مراغه؛ بررسی مشکلات آبی

مراغه چشم انتظار پاسخ به مطالبات آبی
بازدید 19

مراغه- ایرنا- معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور امروز، دوشنبه، به دعوت نماینده مردم مراغه به این شهرستان سفر کرد. هدف از این سفر، بازدید از زیرساخت‌های موجود و بررسی نیازها و مطالبات شهرستان بود. وی در بدو ورود، با حضور بر مزار شهید خدمت، «مالک رحمتی»، با آرمان‌های شهدا و امام شهدا تجدید بیعت کرد.

به گزارش ایرنا، از جمله مطالبات اصلی شهرستان مراغه از «هاشم امینی» شامل تأمین اعتبار برای احداث مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب، تکمیل فاز توسعه تصفیه‌خانه آب موسوم به مدول دوم یا طرح ارتقای زلال‌ساز، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در بالادست سد علویان و حل مشکلات آب و فاضلاب در شهرک امام حسن (ع) است.

ضرورت احداث مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب

طبق گزارش کارشناسان، ظرفیت اسمی فعلی تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان مراغه ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه است، در حالی که خروجی آن به طور عملی ۵۵۰ مترمکعب در ثانیه می‌باشد. این در حالی است که در زمان اوج مصرف و بارندگی، دبی ورودی فاضلاب به ۸۰۰ مترمکعب در ثانیه نیز افزایش می‌یابد. این عدم تناسب بین ظرفیت تصفیه‌خانه و حجم ورودی فاضلاب، ضرورت احداث مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب را برای تأمین نیازهای شهرستان و حفظ کیفیت محیط زیست ایجاب می‌کند.

این وضعیت به‌وضوح نیاز شهرستان مراغه به گسترش شبکه و افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب را نمایان می‌سازد. بر این اساس، احداث مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب مراغه با ظرفیت ۱۳ هزار و ۲۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز، به عنوان اصلی‌ترین نیاز شهرستان در حوزه فاضلاب مطرح است.

برای پاسخ به این نیاز، از محل ماده ۲۳ بودجه سال ۱۴۰۱، سه هزار میلیارد ریال برای ایجاد تاسیسات فاضلاب شهری، از جمله احداث ۱۱۴ کیلومتر شبکه فاضلاب و اجرای مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب مراغه، تخصیص یافته بود که متأسفانه این برنامه به مرحله اجرا نرسید.

در حال حاضر، یکی از واحدهای بزرگ صنعتی شهرستان اعلام کرده است که پیش‌قدم شده و ۸۰ درصد از اعتبارات مورد نیاز برای احداث مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب را تأمین خواهد کرد. با این حال، سهم ۲۰ درصدی دولت هنوز باید تأمین شود. به نظر می‌رسد که این سفر می‌تواند فرصت مناسبی برای امضای تفاهم‌نامه و تسریع در روند احداث مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب مراغه فراهم آورد.

وعده محقق نشده بهره‌برداری از طرح ارتقای زلال‌ساز تصفیه‌خانه آب مراغهمراغه چشم انتظار پاسخ به مطالبات آبی

شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در تاریخ ۱۲ آبان ۱۴۰۲ با انتشار خبری اعلام کرد که طرح ارتقای زلال‌ساز تصفیه‌خانه آب مراغه در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید. با این حال، تا به امروز تجهیزات الکترومکانیکال مورد نیاز برای این طرح، که به عنوان مدول دوم تصفیه‌خانه آب مراغه شناخته می‌شود، هنوز نصب نشده است و این وعده هنوز محقق نشده است.

«محمد خانی»، مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی، که در این سفر مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور را همراهی می‌کند، اظهار داشت: به منظور افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت آب شرب و نیز توسعه و تجهیز تصفیه‌خانه آب مراغه که بیش از ۲۰ سال قدمت دارد، عملیات احداث مخزن زلال‌ساز این تصفیه‌خانه آغاز شده و در حال اجراست. این اقدام به دلیل رشد جمعیت و توسعه سریع شهرستان ضروری است.

وی هدف از ساخت حوضچه زلال‌ساز را ارتقای کیفیت آب خروجی و افزایش ظرفیت حوضچه مخازن آب از ۱۰ هزار مترمکعب به ۱۵ هزار مترمکعب اعلام کرد و افزود که ظرفیت حوضچه جدید پنج هزار مترمکعب با قطر ۳۳ متر و عمق پنج متر و از نوع «کلاسیفایر» خواهد بود.

خانی همچنین تاکید کرد که ورود سیلاب‌های فصلی ناشی از بارش‌های شدید در برخی فصول، منجر به افزایش کدورت آب از پشت سد علویان به تصفیه‌خانه و تأثیر منفی بر عملکرد آن می‌شود. به همین دلیل، بهره‌برداری از این مخزن برای مراغه ضرورت دارد.

وی اضافه کرد که تصفیه‌خانه آب مراغه قادر به تأمین نیازهای شهرستان است و با تکمیل مدول دوم تصفیه‌خانه با ظرفیت ۹۰۰ لیتر در ثانیه، مشکل کدورت آب برطرف خواهد شد و ظرفیت تصفیه‌خانه ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

این پروژه شامل خاکبرداری به حجم بیش از ۱۵ هزار مترمکعب، بتن‌ریزی به مقدار ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب، آرماتوربندی و اجرای ۲۰۰ متر لوله ۶۰۰ میلی‌متر از محل اعتبارات داخلی و منابع شرکت در حال انجام است.

بهره‌برداری از شبکه فاضلاب در روستاهای بالادست سد علویان در انتظار احداث تصفیه‌خانه

شبکه فاضلاب در روستاهای بالادست سد علویان مراغه طی سال‌های اخیر با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه اسلامی به مرحله اجرا درآمده است. با این حال، به دلیل عدم وجود تصفیه‌خانه مناسب، این شبکه هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و در واقع رها شدن آن به حال خود، به نوعی اتلاف سرمایه ملی به شمار می‌رود.

بنابراین، احداث تصفیه‌خانه در این منطقه به عنوان یکی از نیازهای اساسی و اولویت‌دار در سفر مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور به شهرستان مراغه مورد توجه قرار گرفته است.

بحران آب و فاضلاب در شهرک امام حسن (ع)؛ بار سنگین بر دوش شرکت آب و فاضلاب

شهرک امام حسن (ع) مراغه که سال‌ها پیش توسط یک شرکت تعاونی ساخته شد، بدون احداث شبکه آب و فاضلاب به قطعه‌بندی و واگذاری زمین‌ها به مردم پرداخته است. این اقدام به بار مضاعفی بر دوش شرکت آب و فاضلاب شهرستان افزوده است.

گفته می‌شود که این شرکت تعاونی بدون فراهم کردن زیرساخت‌های ضروری، زمین‌ها را به مردم منتقل کرده و در نتیجه، اهالی شهرک با مشکلات متعددی در زمینه آب و فاضلاب مواجه هستند. علاوه بر این، شهرداری و دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز با چالش‌های جدی در این شهرک روبه‌رو شده‌اند.

مشکلات موجود در این شهرک به حدی زیاد است که به تنهایی توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان محلی قابل حل نیست. از این رو، اهالی شهرک انتظار دارند که مسئولان استانی و ملی وارد عمل شده و به رفع این مشکلات کمک کنند.

به گزارش ایرنا، مراغه یکی از نخستین شهرهای آذربایجان‌شرقی است که دارای شبکه جمع‌آوری فاضلاب است و در حال حاضر ۹۳ درصد از جمعیت این شهرستان از شبکه جمع‌آوری و دفع فاضلاب بهداشتی بهره‌مند هستند. همچنین، ۱۰۰ درصد از جمعیت شهری مراغه از شبکه آب شرب بهداشتی استفاده می‌کنند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر