پایگاه خبری هامپوئیل
0

خطرات پوکی استخوان در مردان را می دانید!

بازدید 41

خطرات پوکی استخوان در مردان را می دانید!

به گزارش پایگاه خبری هامپوئیل، پوکی استخوان به معنای کاهش تدریجی تراکم مواد معدنی استخوان است به نحوی که باعث پوکی استخوان و سپس شکستگی استخوان شود. این روند به تدریج رخ می دهد. این بیماری هم مردان و هم زنان را مبتلا می کند. اما به طور کلی ۲۵ درصد از شکستگی های لگن، مچ دست و ستون فقرات در مردان بالای ۵۰ سال رخ می دهد. اما خطر ابتلا به این بیماری در مردان کمتر از زنان است زیرا مردان دارای اسکلت قوی تری هستند، تغییرات ناشی از یائسگی مانند کاهش ناگهانی هورمون استروژن را تجربه نمی کنند و کاهش تراکم استخوان در آنها نسبت به زنان با سرعت کمتری اتفاق می‌افتد.

بر اساس اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، این بیماری در مردان با شش هشدار و نشانه همراه است:

درد عضلانی و گرفتگی عضلات: درد عضلانی همراه با گرفتگی عضلات می تواند نشانه کاهش تراکم استخوان در هر دو جنس باشد. در واقع، بسیاری از مردم قادر به تشخیص درد عضلانی ناشی از کاهش تراکم استخوان نیستند. به همین دلیل مراجعه به موقع به پزشک و کشف جزئیات این دردها اهمیت بیشتری پیدا می کند.

دشواری حرکت: اکثر کارشناسان بهداشت توصیه می کنند که بزرگسالان حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در روز انجام دهند. اما برای مردانی که در آستانه ابتلا به پوکی استخوان هستند کمی سخت به نظر می رسد. اگر به دلیل درد در ناحیه کمر یا مفاصل در انجام فعالیت های بدنی مشکل دارید، وقت آن رسیده است که برای تشخیص پوکی استخوان به پزشک مراجعه کنید. درمان زودهنگام این دردها به مدیریت درد و کنترل پوکی استخوان در آینده کمک می کند.

کمبود ویتامین D: داشتن سطوح پایین ویتامین D مطمئناً نشانه پوکی استخوان نیست، اما می تواند یکی از عوامل بروز آن و کاهش تراکم استخوان باشد. به همین دلیل، متخصصان اصرار دارند که مردان، به ویژه مردان بالای ۵۰ سال، سطح ویتامین D خود را به طور مرتب بررسی کنند. استفاده روزانه از مکمل های ویتامین D و قرار گرفتن کافی در معرض نور خورشید مشکل کمبود ویتامین D را جبران می کند.

شکستن آسان ناخن ها: ناخن های ضعیف و شکننده می تواند نشانه پوکی استخوان در مردان و زنان باشد. با توجه به نقش بازسازی سلولی کلسیم می توان گفت که این ماده معدنی نقش مهمی در سلامت پوست و ناخن دارد. اگر بدن کلسیم کافی نداشته باشد، مشکلاتی مانند خشکی پوست یا ترک خوردن پوست و همچنین شکنندگی ناخن ها اجتناب ناپذیر است. اگر این مشکلات را دارید، باید سطح کلسیم خود را بررسی کنید.

کوتاهی قد: اگرچه کاهش قد با افزایش سن به خصوص از میانسالی به بعد یک فرآیند طبیعی است، اما ابتلا به پوکی استخوان این روند را تا حد زیادی تسریع می کند. اگر کاهش قد بیش از ۲.۵ سانتی متر باشد، ممکن است نشان دهنده پوکی استخوان باشد.

مشکلات لثه: اولین نشانه قابل مشاهده از تخریب استخوان را می توان در دهان با از بین رفتن بافت لثه مشاهده کرد. در واقع کاهش تراکم استخوان می تواند منجر به تحلیل رفتن لثه شود. به همین دلیل افراد دارای سابقه خانوادگی پوکی استخوان باید به طور مکرر به دندانپزشک مراجعه کنند تا سلامت دندان های خود را بررسی کنند.

منبع خبر

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر