پایگاه خبری هامپوئیل
0

تولید دستگاه مه پاش برای جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه

تولید دستگاه مه پاش برای جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه
بازدید 20

رئیس سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی اعلام کرد که این مجموعه در زمینه تولید نهال‌های درختان مثمر و غیرمثمر مقاوم به تنش‌های محیطی فعالیت می‌کند. وی همچنین به تولید دستگاه‌های مه‌پاش اشاره کرد که به منظور جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه در باغات طراحی و ساخته شده‌اند. این اقدامات گامی مهم در جهت حمایت از کشاورزی پایدار و کاهش خسارات ناشی از تغییرات اقلیمی در حوزه باغداری محسوب می‌شوند.

مینو طایفه نوری، رئیس سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، به دلایل انتخاب این واحد دانشگاهی برای ایجاد این سرا اشاره کرد. وی بیان کرد: مراغه با داشتن ظرفیت‌های فراوان در حوزه کشاورزی، یکی از باغ‌شهرهای مهم استان آذربایجان شرقی است که تولیدات کشاورزی متنوع و باکیفیتی دارد.

طایفه نوری اضافه کرد: سیب درختی از جمله محصولات عمده این منطقه است که به دلیل کیفیت، طعم، و رنگ از بهترین‌های کشور محسوب می‌شود. علاوه بر سیب، میوه‌هایی نظیر زردآلو، آلوچه، انگور و سایر محصولات نیز در این منطقه به‌صورت گسترده تولید می‌شوند. با توجه به این ظرفیت‌ها و همچنین امکانات دانشگاه آزاد اسلامی مراغه، از جمله گروه کشاورزی، باغ ۱۱ هکتاری، ۴۰ هکتار زمین زراعی دیم و آبی، و مجتمع دامداری، این واحد دانشگاهی تصمیم به راه‌اندازی سرای نوآوری در زمینه کشاورزی گرفت. این سرا با عنوان سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید و تأسیس شد.

تولید گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم‌آبیتولید دستگاه مه پاش برای جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه

مینو طایفه نوری، رئیس سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی، از مجموعه‌ای از فعالیت‌های این سرا در حوزه کشاورزی و دامداری خبر داد. وی تولید نهال‌های درختان مثمر و غیرمثمر مقاوم به تنش‌های محیطی، از جمله سرماهای دیررس بهاره و زودرس پاییزه و همچنین مقاومت به کم‌آبی را از جمله این فعالیت‌ها برشمرد.

طایفه نوری همچنین به تولید گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم‌آبی و سازگار با شرایط منطقه، تولید دستگاه مه‌پاش برای جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه در باغات، و پرورش جلبک اسپیرولینا برای مصارف خوراکی و پزشکی اشاره کرد. کشت و پرورش گیاهان دارویی نظیر رزماری و اسطوخودوس، پرورش گوسفندان چندقلوزا، پرورش بلدرچین، تولید پمپ‌های ویژه برای استفاده در تراکتور، و تولید جو و گندم دیم از دیگر فعالیت‌های برجسته این سرا به شمار می‌آیند.

مینو طایفه نوری، رئیس سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه، به نقش مهم این سرا در همکاری‌های بین‌نهادی و آموزشی در شهرستان مراغه اشاره کرد. وی خاطرنشان کرد که این سرا به دلیل همپوشانی برخی فعالیت‌ها، رابطه نزدیکی با جهاد کشاورزی و شهرداری شهرستان مراغه دارد و تفاهم‌نامه‌های همکاری نیز میان آنها منعقد شده است.

طایفه نوری افزود: اعضای هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه، دوره‌هایی برای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به باغداران، سردخانه‌داران، کشاورزان و دامداران منطقه برگزار کرده‌اند. این دوره‌ها با هدف ارتقای سطح دانش و بهبود عملکرد در بخش‌های مختلف کشاورزی و دامداری برگزار می‌شوند.

وی همچنین به همکاری این سرا با مرکز رشد شهرستان، پارک علم و فناوری، و چندین شرکت کارآفرین اشاره کرد و افزود: سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی با حمایت از چند واحد فناور از طریق همکاری با پارک علم و فناوری، تلاش می‌کند تا بخش کشاورزی شهرستان را از حالت سنتی به سمت روش‌های علمی و نوین هدایت کند. برگزاری دوره‌هایی مانند کشت‌بافت و همایش‌های گیاهان دارویی نیز از جمله اقدامات این سرا در راستای تحقق این هدف بوده است.تولید دستگاه مه پاش برای جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه

مینو طایفه نوری، رئیس سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه، اعلام کرد که در حال حاضر ۲۰ واحد و هسته فناور در مرکز رشد و سرای نوآوری این واحد دانشگاهی مستقر هستند. از این تعداد، ۱۲ واحد و هسته به طور مستقیم با بخش کشاورزی در ارتباط بوده و در حوزه‌های مختلفی مانند تولید خاک فراسودمند، کشت و پرورش گیاهان دارویی، و تولید نهال‌های مقاوم به تنش‌های محیطی فعالیت می‌کنند. این واحدها با تمرکز بر بهبود و نوآوری در کشاورزی منطقه، نقش مهمی در توسعه پایدار و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی ایفا می‌کنند.

تکنولوژی کشت‌بافت، تحولی در کشاورزی

سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی اعلام کرد که راه‌اندازی واحد کشت‌بافت، معرفی مراغه و زیست‌بوم سهند به عنوان دهکده سلامت به دلیل تنوع بالای گیاهان دارویی، گسترش نهالستان و گلخانه‌ها، و توسعه فعالیت‌ها در حوزه صنایع تبدیلی از جمله برنامه‌های آتی این سرا به شمار می‌آید.

وی افزود: در حال حاضر یک شرکت دانش‌بنیان که در حوزه مکانیک و تولید موتور توربوشارژ فعالیت می‌کند، در مرکز رشد و سرای نوآوری مستقر است و حدود ۱۰ نفر از دانشجویان نیز در واحدها و هسته‌های مختلف مشغول به کار شده‌اند. همچنین، با فرا رسیدن فصل پاییز و آغاز فروش نهال‌ها و سایر محصولات مانند دام‌ها، انتظار می‌رود که دانشگاه از این فعالیت‌ها درآمد قابل‌توجهی کسب کند.تولید دستگاه مه پاش برای جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه

طایفه نوری، رئیس سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی، در پاسخ به سوالی درباره استقبال دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان از ایجاد سرای نوآوری، به خبرنگار آنا گفت: در آغاز، به دلیل ناآشنایی بسیاری از دانشجویان و حتی اعضای هیئت علمی با فعالیت‌های سرای نوآوری، ارتباطات چندان خوبی برقرار نشده بود. اما در سال گذشته و اندی، تلاش‌های زیادی برای معرفی این سرا و مرکز رشد به دانشجویان و اساتید انجام شده است.

وی افزود: ما جلساتی با دانشجویان و اساتید از رشته‌های مختلف برگزار کردیم تا اطلاعات دقیق و کاملی درباره نحوه فعالیت‌ها و اهداف سرای نوآوری به آن‌ها ارائه دهیم. اکنون، تعداد بیشتری از اعضای هیئت علمی و دانشجویان تمایل به همکاری با سرای نوآوری و مرکز رشد نشان داده‌اند و این همکاری‌ها در حال گسترش است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر