پایگاه خبری هامپوئیل
0

تحول در خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد آذربایجان‌شرقی با نهضت ملی مسکن

تحول در خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد آذربایجان‌شرقی با نهضت ملی مسکن
بازدید 33

نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی: گامی بلند در جهت خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد

تبریز: از سال 1401، طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی با هدف تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد آغاز شده و تاکنون شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه بوده‌ایم. این طرح که به عنوان یکی از برنامه‌های کلیدی دولت سیزدهم در حوزه مسکن دنبال می‌شود، در نظر دارد طی چهار سال آینده، حدود 208 هزار واحد مسکونی را در استان احداث کند.

در حال حاضر، بیش از 73 هزار واحد مسکونی در مراحل مختلف ساخت قرار دارند. این واحدها شامل پروژه‌هایی در شهرهای با جمعیت بالای 100 هزار نفر و همچنین مناطق روستایی هستند.

در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت نیز، واحدهای خودمالک با پیشرفت 88 درصدی در حال احداث هستند.

یکی از چالش‌های اصلی در اجرای این پروژه‌ها، تامین زمین و بروکراسی اداری است. با وجود اختصاص بیش از 1850 هکتار زمین در نقاط مختلف استان به این طرح، مشکلاتی مانند معارضات ملکی و افزایش هزینه‌های ساخت و ساز (از جمله بیمه اجباری کارگران ساختمانی) باعث کند شدن روند پیشرفت پروژه‌ها شده است.

برای رفع چالش‌های موجود و تسریع در اجرای پروژه‌ها، هماهنگی‌های گسترده‌ای بین اداره کل راه و شهرسازی استان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سایر دستگاه‌های ذیربط در حال انجام است. همچنین، تسهیلات بانکی به متقاضیان واجد شرایط ارائه می‌شود تا بخشی از هزینه‌های ساخت و ساز را پوشش دهد. این طرح نقش مهمی در خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد و رفع دغدغه مسکن این قشر از جامعه دارد. اجرای این طرح به رونق بخش مسکن و اشتغالزایی در استان نیز کمک می‌کند.

نهضت ملی مسکن: ضرورت رفع موانع و تسریع در اجرا

تراب محمدی، سرپرست استانداری آذربایجان شرقی، در خصوص نهضت ملی مسکن در این استان تاکید کرد که با جدیت پیگیر حل مشکلات و موانع پیش روی این طرح در سطح ملی از طریق وزارت راه و شهرسازی خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه شورای مسکن استان محلی برای تصمیمات مدیریتی مرتبط با این طرح است، خاطرنشان کرد: بررسی و انجام کارهای کارشناسی دقیق در این زمینه باید توسط کمیته‌های مربوطه انجام پذیرد.

محمدی با بیان اینکه نهضت ملی مسکن با قوت ادامه خواهد یافت، اظهار داشت: پروژه‌هایی که در این راستا در دولت فعلی آغاز شده‌اند، حتی با اعمال تغییرات احتمالی، در دولت بعدی نیز به اتمام خواهند رسید.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی در ادامه بر لزوم اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع به متقاضیان نهضت ملی مسکن تاکید کرد و افزود: این امر ضروری است تا متقاضیان سهم خود را در زمان مقرر واریز کرده و از بروز هرگونه وقفه در روند اجرای پروژه‌ها جلوگیری شود.

وی خطاب به مدیران بانک‌ها در استان گفت: بانک‌ها باید تعامل بیشتری با مجریان پروژه‌های نهضت ملی مسکن داشته باشند تا پیشرفت این پروژه‌ها با اختلال مواجه نشود.

محمدی با یادآوری سیاست دولت مبنی بر افزایش و ساخت مسکن، عنوان کرد: در راستای تحقق این سیاست، ضروری است که دستگاه‌های متولی نسبت به احداث زیرساخت‌های لازم، شامل گاز، آب، برق و تلفن، همگام با اجرای پروژه‌ها اقدام کنند.

وی در پایان با اشاره به بهره‌برداری از برخی از پروژه‌های تکمیل شده نهضت ملی مسکن در هفته دولت، خاطرنشان کرد: همه باید تلاش کنند تا با همدلی و همکاری، شاهد پیشرفت سریع‌تر این طرح مهم در استان باشیم و گامی موثر در جهت خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد برداشته شود.

آذربایجان شرقی: گامی بلند در راستای تحقق آرزوی خانه‌دار شدن با بهره‌برداری از 10 هزار واحد مسکونی نهضت ملی

 در راستای طرح نهضت ملی مسکن، 10 هزار واحد مسکونی در این استان تا هفته دولت سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و به متقاضیان واجد شرایط تحویل داده می‌شود.

این خبر را جبارعلی ذاکری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی، در گفت‌وگویی با خبرنگاران اعلام کرد. وی ضمن اشاره به آغاز نهضت ملی مسکن در سراسر کشور با حمایت قاطع دولت، سهم استان آذربایجان شرقی از این طرح را 208 هزار واحد مسکونی شامل نهضت ملی، خودمالکی، روستایی و گروه‌های ساخت برشمرد و گفت: از این تعداد، 48 هزار واحد در شهر جدید سهند احداث خواهد شد.

ذاکری با تاکید بر اینکه تمامی واحدهای مسکونی نهضت ملی در این استان به همراه خدمات زیربنایی شامل آب، برق، گاز و تلفن به متقاضیان واگذار می‌شود، از بانک‌ها خواست تا روند پرداخت تسهیلات این طرح را تسریع بخشند.

لازم به ذکر است که نهضت ملی مسکن طرحی عظیم برای خانه‌دار کردن اقشار کم‌برخوردار جامعه است که با حمایت و جدیت دولت سیزدهم در حال اجرا می‌باشد. بهره‌برداری از 10 هزار واحد مسکونی در آذربایجان شرقی، گامی مهم در جهت تحقق این هدف و امیدبخش آینده‌ای روشن برای مردم این استان خواهد بود.

بهره‌برداری از 37 هزار واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی: در راستای تحقق وعده دولت سیزدهم مبنی بر خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد، خبرهای خوشی از پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در این استان به گوش می‌رسد. تاکنون بیش از 27 هزار واحد مسکونی در قالب این طرح در آذربایجان شرقی به بهره‌برداری رسیده و گام‌های بلندی برای احداث واحدهای مسکونی بیشتر برداشته شده است.

سیداحمد موسوی، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی در تشریح جزئیات این طرح، اظهار داشت: همزمان با هفته دولت، 10 هزار واحد مسکونی دیگر در استان به بهره‌برداری خواهد رسید. این امر، نوید خانه‌دار شدن تعداد قابل توجهی از خانواده‌های آذربایجان شرقی را می‌دهد.

وی در ادامه به آمار کلی طرح نهضت ملی مسکن در استان اشاره کرد و گفت: در مجموع برای بیش از 74 هزار واحد مسکونی زمین تامین شده و عملیات ساخت آنها آغاز شده است. این آمار نشان‌دهنده عزم دولت در اجرای این طرح بزرگ و تامین مسکن برای اقشار هدف است.

مراغه نیز از جمله شهرستان‌هایی است که از مزایای طرح نهضت ملی مسکن بهره‌مند شده است. به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان، سهم این شهرستان از این طرح 7 هزار واحد مسکونی است. تاکنون ساخت بیش از 2500 واحد در مراغه آغاز شده و برای 5 هزار واحد دیگر نیز زمین تامین شده است.

موسوی همچنین از آغاز عملیات ساخت واحدهای مسکونی در سایت غدیر مراغه خبر داد و گفت: در این سایت برای بیش از 5 هزار واحد مسکونی زمین تامین شده و به زودی شاهد آغاز ساخت و ساز در این منطقه خواهیم بود.

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، هنوز چالش‌هایی نیز بر سر راه اتمام کامل این طرح وجود دارد. تامین زمین و افزایش هزینه‌های ساخت از جمله این چالش‌ها هستند که نیازمند برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف مسئولان ذیربط برای رفع آنها است.

امید می‌رود با تداوم تلاش‌ها و حمایت‌های دولت، شاهد اتمام کامل این طرح و خانه‌دار شدن تمامی اقشار کم‌درآمد در آذربایجان شرقی باشیم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر