پایگاه خبری هامپوئیل
0

تحقق نظام آموزشی پویا در سایه‌ی فضاهای استاندارد

تحقق نظام آموزشی پویا در سایه‌ی فضاهای استاندارد
بازدید 18

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی در دومین نشست نهضت توسعه عدالت آموزشی در شهرستان مراغه، از برنامه‌ریزی برای ساماندهی ۱۷ مدرسه شامل ۸۱ کلاس درس در سال ۱۴۰۴ خبر داد و تأکید کرد: پویایی و اثربخشی نظام تعلیم و تربیت به‌طور مستقیم به استانداردسازی و به‌روزسازی فضاهای آموزشی وابسته است.

به گزارش پایگاه خبری هامپوئیل و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی، فرهاد فرهودی، مدیرکل این اداره، در دومین جلسه نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی شهرستان مراغه با تأکید بر نقش مردم در تحقق عدالت آموزشی اظهار داشت: مهم‌ترین رکن در تحقق نهضت توسعه عدالت آموزشی، مردمی‌سازی این فرآیند است. همان‌گونه که ریاست محترم جمهور و کارشناسان نیز تأکید کرده‌اند، مشارکت مردمی در اجرای پروژه‌ها نه‌تنها روند اجرا را تسهیل می‌کند، بلکه نگهداری و حفظ این فضاها نیز با همراهی مردم به‌مراتب مؤثرتر خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: پویایی نظام آموزشی در گرو بهره‌مندی از فضاهای آموزشی استاندارد و باکیفیت است. چرا که فرآیند یاددهی و یادگیری بدون محیطی آرام، ایمن و مطلوب، نمی‌تواند اثربخش و سودمند باشد.

فرهودی با اشاره به جایگاه آموزش و پرورش در دیدگاه مقام معظم رهبری افزود: همان‌گونه که ایشان فرموده‌اند، هر هزینه‌ای در حوزه آموزش و پرورش، در واقع نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت برای آینده کشور است و آموزش و پرورش را باید زیربنای اصلی توسعه پایدار جوامع دانست.

فرهاد فرهودی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی، با اشاره به لزوم بهبود شاخص‌های فضاهای آموزشی در کشور اظهار داشت: بر اساس اهداف ترسیم‌شده در برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، باید متوسط سرانه آموزشی کشور به ۶.۱ مترمربع افزایش یابد. تحقق این هدف نیازمند همدلی و مشارکت همه‌جانبه دستگاه‌ها، نهادها و آحاد جامعه در مسیر تقویت نظام تعلیم و تربیت است.

وی با بیان اینکه در سطح استان برای سال ۱۴۰۴، اجرای ۲۳۱ پروژه در قالب ۱۱۰۴ کلاس درس برنامه‌ریزی شده، افزود: برای رسیدن به این اهداف، همگرایی بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی و تلاش مضاعف برای ارتقاء کیفیت فضاهای آموزشی ضروری است.

فرهودی همچنین در خصوص برنامه‌های شهرستان مراغه گفت: در قالب برش یک‌ساله نهضت توسعه عدالت آموزشی، ساماندهی ۱۷ مدرسه شامل ۸۱ کلاس درس با همکاری مردم، نهادها و دلسوزان آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان با اشاره به نقش مهم منابع مالی در اجرای این پروژه‌ها ادامه داد: از فرماندار محترم شهرستان انتظار داریم تا در موضوع مولدسازی املاک آموزش و پرورش، به عنوان یکی از منابع درآمدی مهم و پشتوانه‌ اجرای پروژه‌های عدالت آموزشی، همکاری لازم را داشته باشند. همچنین توجه ویژه به بند (خ) ماده ۲۰ برنامه هفتم توسعه، که بر اساس آن، کل هزینه‌های صرف‌شده توسط خیرین یا بنگاه‌های اقتصادی در فضاهای آموزشی از مالیات کسر می‌شود، می‌تواند مشوقی مؤثر برای جذب مشارکت‌های بیشتر باشد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و همراهی تمامی دستگاه‌ها، بتوانیم گام‌های مؤثری در راستای افزایش سرانه آموزشی و تحقق اهداف نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی برداریم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر