پایگاه خبری هامپوئیل
0

تجربه کارگردانی، فصل جدیدی در زندگی هنری آذرنگ

تجربه کارگردانی، فصل جدیدی در زندگی هنری آذرنگ
بازدید 18

در چند سال اخیر، حضور هنرمندان تئاتر در عرصه تصویر افزایش یافته است. حمیدرضا آذرنگ، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر، هم‌اکنون نخستین فیلم بلند سینمایی‌اش با عنوان «روزی روزگاری آبادان» را روی پرده سینما دارد. این فیلم داستانی است که آذرنگ سال‌ها پیش در تئاتر به نمایش گذاشته بود.

به گزارش خبرگزاری هامپوئیل، بسیاری از هنرمندان تئاتر با ورود به تلویزیون، سینما و نمایش خانگی موفقیت‌های بیشتری کسب کرده‌اند. در سال‌های اخیر، حضور هنرمندان تئاتر در عرصه تصویر افزایش یافته است. حمیدرضا آذرنگ، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر، این روزها نخستین فیلم بلند سینمایی‌اش با عنوان «روزی روزگاری آبادان» را روی پرده سینما دارد. این فیلم داستانی است که آذرنگ سال‌ها پیش بر صحنه تئاتر به اجرا درآمد و مورد توجه تماشاگران زیادی قرار گرفت.

بر اساس گزارش همشهری آنلاین، فیلم «روزی روزگاری آبادان» ساخته حمیدرضا آذرنگ در یک ماه گذشته چندین بار برای نمایش در سینماها برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلایل مختلف به تعویق افتاد. حالا این فیلم با بازی فاطمه معتمدآریا و محسن تنابنده از روز چهارشنبه، ۱۰ مردادماه، به اکران درآمده است. آذرنگ پنج سال پیش، در اوج بحران کرونا، نخستین فیلم سینمایی خود را ساخت، اما به دلایل متعدد نتوانست آن را در زمان مقرر به نمایش بگذارد.

نخستین نمایش فیلم «روزی روزگاری آبادان»، اولین تجربه کارگردانی حمیدرضا آذرنگ، در سال ۱۳۹۹ در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد. این فیلم با بازی فاطمه معتمدآریا، محسن تنابنده، الهام شفیعی، هیراد آذرنگ، سهیل جمالی و امیرحسین ابراهیمی به نمایش درآمد.

فیلم سینمایی «روزی روزگاری آبادان» در جشنواره فیلم فجر در هفت رشته شامل بهترین بازیگر نقش اول مرد، بازیگر نقش مکمل زن، فیلمنامه اقتباسی، فیلمبرداری، صداگذاری، کارگردان اول و طراحی صحنه نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و در نهایت جایزه بهترین طراحی صحنه را از آن خود کرد.

تجربه سینمایی آذرنگ به وضوح تحت تأثیر تجربه‌های تئاتری او قرار دارد. او نمایش این اثر را با همین عنوان در سال ۸۴ در تئاترشهر روی صحنه برد. آذرنگ درباره انگیزه‌اش برای ساخت فیلم گفت: «برخلاف بسیاری از کشورهای جهان که نمایش‌ها ممکن است سال‌ها روی صحنه باقی بمانند، در ایران عمر یک نمایش نهایتاً به ۳۰ روز می‌رسد. ما دوست داریم پیام خود را به مخاطبان بیشتری منتقل کنیم. به نظر من این موضوع کهنه نمی‌شود و با توجه به طبیعت زیاده‌خواه انسان که به جنگ می‌انجامد، دوست داشتم فیلمی درباره آن بسازم.»

تجربه کارگردانی، فصل جدیدی در زندگی هنری آذرنگ

آذرنگ که داستان فیلم «روزی روزگاری آبادان» را از یک واقعه واقعی الهام گرفته، درباره این فیلم توضیح داده است: «در روز اول جنگ آمریکا و عراق، یک موشک به‌طور اشتباهی به انبارهای شرکت نفت آبادان برخورد کرد. خوشبختانه تلفاتی نداشت، اما من بر اساس این حادثه خیال‌پردازی کردم. این رویداد که ناشی از خطای انسانی بود، می‌توانست تأثیرات عمیق‌تری بر خانواده‌ها داشته باشد.»

نمایشنامه‌های آذرنگ در زمان خود همیشه جنجالی بوده است. دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی او در آثارش باعث شده بود که گاهی مدیران وقت اجازه اجرای آنها را ندهند. یکی از این نمایشنامه‌ها «ترن» به کارگردانی نیما دهقان بود، که نمایشی درباره جنگ بود و حاشیه‌های زیادی به دنبال داشت و چندین بار توقیف شد.

آذرنگ نخستین بار با فیلم «نیمه گمشده» ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر در سال ۷۸ وارد سینما شد. او بیشتر ۱۸ سال از زندگی‌اش را در جنوب کشور گذراند و در بسیاری از نقش‌هایش به عنوان یک جنوبی حضور یافت. آذرنگ تاکنون در بیش از ۲۰ فیلم سینمایی بازی کرده و با کارگردانان مختلفی همکاری داشته است.

از جمله فیلم‌های مطرحی که آذرنگ در آنها به ایفای نقش پرداخته می‌توان به «قاتل اهلی» و «خائن‌کشی» مسعود کیمیایی، همچنین «ملکه»، «تنگه ابوقریب»، «آبجی»، «غلامرضا تختی» و «آباجان» اشاره کرد.

علاوه بر فعالیت‌های سینمایی، آذرنگ در ۱۷ سریال تلویزیونی نیز به ایفای نقش پرداخته و در سریال «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی نیز حضور داشته است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر