پایگاه خبری هامپوئیل
0

تجربه‌ای ۹۷ ساله؛ نکوداشت زندگی پربار «ارج» مراغه‌ای

تجربه‌ای ۹۷ ساله؛ نکوداشت زندگی پربار «ارج» مراغه‌ای
بازدید 31

به گزارش پایگاه خبری هامپوئیل، فرهنگ ارج نهادن به شخصیت‌های فرهنگی و هنری مراغه، به ویژه در زمان حیات آنان، بار دیگر در آیینی با عنوان «ارج مراغی» در تالار «عبدالقادر» این کهن‌شهر به نمایش درآمد.

در این مراسم، از «یدالله ارج نیک‌نیا»، که در ۹۷ سالگی قرار دارد، قدردانی شد. یدالله ارج نیک‌نیا شخصیتی برجسته است که به عنوان موسس پنج مدرسه و اولین شهردار مراغه پس از پیروزی انقلاب اسلامی شناخته می‌شود.

«ارج مراغی» در سال ۱۳۰۷ شمسی در این شهر فرهنگی متولد شد و به عنوان یکی از نخستین دبیران زبان انگلیسی مدارس مراغه، نماینده مراغه در گروه صلح طی دهه ۳۰ شمسی، و اولین شهردار مراغه پس از انقلاب اسلامی و مؤسس پنج مدرسه ملی فعالیت کرده است.تجربه‌ای ۹۷ ساله؛ نکوداشت زندگی پربار «ارج» مراغه‌ای

وی و خانواده‌اش به عنوان یکی از خاندان برجسته و فرهنگی مراغه، به‌عنوان گنجینه‌ای از تاریخ و فرهنگ این شهر شناخته می‌شوند و در میان اهالی کهن‌شهر مراغه احترام زیادی دارند.

اصغر محمدزاده، نویسنده و تاریخ‌پژوه مراغه، توضیح می‌دهد که یدالله ارج نیک‌نیا در سال ۱۳۲۷ به استخدام اداره فرهنگ و معارف درآمد و در سال‌های بعد، علاوه بر ادامه تحصیل در رشته زبان انگلیسی، به عنوان یکی از نخستین معلمان زبان انگلیسی در مدارس مراغه مشغول به تدریس شد.

محمدزاده افزوده است که ارتقاء کیفیت آموزشی و تأسیس مدارس مدرن از آرزوهای اصلی این معلم بود و به همین دلیل، او گروهی پنج‌نفره با نام «لقمان» برای راه‌اندازی مدارس جدید در مراغه تأسیس کرد.

وی ادامه می‌دهد: «خدمات فرهنگی یدالله ارج نیک‌نیا با تأسیس مدارس ملی آغاز شد و مدارسی همچون ارم، سعدی، لقمان، آموزشگاه شبانه و پارسا که در سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۲ شمسی تأسیس شدند، نتیجه سال‌ها تلاش آموزشی او هستند. این مدارس با تجهیزات آموزشی پیشرفته‌ای تجهیز شده بودند و آزمایشگاه مدرسه پارسا در سطح استان بی‌نظیر بود.»

محمدزاده همچنین به یکی دیگر از خدمات ارج نیک‌نیا اشاره می‌کند که در انتخاب یک مدیر کاردان برای شهرداری مراغه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نمایان شد. او شهرداری را در شرایط مالی ضعیف به عهده گرفت و با پیگیری‌های مداوم به استانداری، موفق به تأمین بودجه دولتی برای شهرداری مراغه شد و مدیریت شهری را به ثبات رساند.

این پژوهشگر تاریخ مراغه در پایان وضعیت کنونی یدالله ارج نیک‌نیا را این‌گونه توصیف می‌کند: «در سن ۹۷ سالگی، او به استقلال کامل رسیده و گاهی برای خود غذا تهیه می‌کند. خودباوری در وجودش به وضوح نمایان است.»

محمدزاده ادامه می‌دهد: «در وجود ارج مراغی هیچ نشانی از منیت نمی‌توان یافت و او برای امور روزمره و تغذیه‌اش نیز نظم خاصی دارد.»تجربه‌ای ۹۷ ساله؛ نکوداشت زندگی پربار «ارج» مراغه‌ای

مراسمی برای قدردانی از خدمات ارج مراغی به همت جمعی از نیروهای مردمی و برخی ارگان‌ها برگزار شد تا فرهنگ احترام به شخصیت‌های فرهنگی و هنری مراغه همچنان زنده بماند.

برنامه ارج مراغی به کوشش موسسه فرهنگی هنری ری را، کمپین مطالبات جنوب استان، شهرداری و اداره فرهنگ شهر مراغه و همچنین شورای اسلامی شهر مراغه در نظر دارد در ماه‌های آینده از دیکر مفاخر و پیشکسوتان شهر مراغه تجلیل نمایند.

فرهنگی که پیش از این با برگزاری کنگره بزرگداشت میرزاحسین کریمی مراغه‌ای، کنگره سراسری بزرگداشت استاد حیدرعباسی «باریشماز»، شب فرهنگی مرحوم یدالله صمدی و چندین مراسم دیگر برای نکوداشت شخصیت‌های فرهنگی و هنری، به خوبی نمایان شده است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر