پایگاه خبری هامپوئیل
0

رونق اقتصادی مراغه: نقش تجاری‌سازی در صنایع دستی

رونق اقتصادی مراغه: نقش تجاری‌سازی در صنایع دستی
بازدید 4

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه با اشاره به سفر «مریم جلالی»، معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی به این شهرستان در روز جاری، اظهار کرد: این سفر به دعوت نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی برای بررسی چالش‌های صنایع دستی برنامه‌ریزی شده است. به گفته او، نیاز اصلی و در واقع حلقه مفقوده این بخش، تجاری‌سازی محصولات صنایع دستی است.

«جواد محرم‌پور» افزود: در این سفر، «فرزاد اوجانی»، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و بازاریابی معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی نیز حضور دارد. شهرستان مراغه از ایشان درخواست دارد تا اقداماتی در جهت ایجاد یک بازارچه دائمی صنایع دستی و برنامه‌ریزی برای بازاریابی و فروش محصولات این حوزه انجام دهند.

به گفته وی، معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و هیئت همراه وی در این سفر از بافت تاریخی مراغه، از جمله مدارس نوردانش و ملامعزالدین، حمام خواجه نصیر و چندین سرای تاریخی مانند «خواجه ملکم»، «روح‌زنده»، «خامنه» و «متولار» بازدید خواهند کرد. این بازدیدها به منظور شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی شهرستان و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت صنایع دستی مراغه انجام می‌شود.

او همچنین اعلام کرد که بازدید از کارگاه‌های صنایع دستی دو هنرمند شهرستان نیز در برنامه قرار دارد. پس از این بازدید، جلسه‌ای در فرمانداری برگزار خواهد شد تا نیازهای حوزه صنایع دستی شهرستان مورد بررسی قرار گیرد.

نیاز به تخصیص اعتبار برای احیای بافت تاریخی مراغه

«محرم‌پور» با اشاره به حضور معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این سفر، تأکید کرد که احیای بافت تاریخی این کهن‌شهر نیز به تخصیص اعتبار نیاز دارد و تأمین این اعتبار یکی از درخواست‌های مهم شهرستان به شمار می‌رود.

او افزود که بافت تاریخی مراغه در حال تخریب است و ابراز امیدواری کرد که سفر معاون وزیر در زمینه تخصیص اعتبارات لازم برای احیای این بافت تأثیرگذار باشد.رونق اقتصادی مراغه: نقش تجاری‌سازی در صنایع دستی

غرفه مراغه در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی تبریز

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه با اشاره به تلاش‌های شهرداری برای حضور این شهرستان در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی تبریز، اعلام کرد که مراغه دارای ۷۰ متر مربع غرفه است. در این نمایشگاه، هفت هنرمند صنایع دستی نیز حضور خواهند داشت.

به گفته «محرم‌پور»، شهرستان مراغه دارای ۵۰۰ هنرمند در بیش از ۲۰ رشته مختلف صنایع دستی است. بیشترین تولیدات این شهرستان شامل سراجی سنتی، چلنگری، نقاشی روی سفال، حکاکی روی فلز، معرق، منبت، گلیم و جاجیم، بافتنی‌های سنتی و تراش سنگ‌های قیمتی می‌شود.

در طول تابستان امسال، برای چهار اثر صنایع دستی مراغه در زمینه‌های حکاکی روی فلز و دوخت لباس‌های سنتی، گواهینامه مهر اصالت ملی صادر شده است.

شایان ذکر است که در گوشه و کنار این کهن‌شهر، هنرمندان گمنام به تولید و فروش صنایع دستی مشغول هستند و در برخی موارد، محصولات آن‌ها صادراتی و اشتغال‌آفرین نیز به شمار می‌روند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر