پایگاه خبری هامپوئیل
0

تأسیس شورای راهبردی برای سازماندهی و اجرای جشنواره ملی خواجه نصیرالدین طوسی

تأسیس شورای راهبردی برای سازماندهی و اجرای جشنواره ملی خواجه نصیرالدین طوسی
بازدید 13

شورای راهبردی و سیاست‌گذاری برای برگزاری جشنواره ملی خواجه نصیرالدین طوسی در دانشگاه آزاد اسلامی مراغه تشکیل شد.

آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری، در نخستین جلسه این شورا که روز چهارشنبه برگزار شد، اظهار داشت: شناساندن مفاخر علمی و تاریخی کشور به جامعه و ترویج دستاوردهای آنان از جمله مسئولیت‌های مراکز آموزش عالی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به شخصیت برجسته خواجه نصیرالدین طوسی، او را به عنوان “ذوالفنون” معرفی کرد و افزود: خواجه نصیرالدین طوسی در مجامع علمی جهانی به عنوان یک نابغه چندوجهی شناخته می‌شود.

آیت‌الله پورمحمدی همچنین به نقش مراغه در دوران ایلخانی اشاره کرد و گفت: در این دوره که مراغه به عنوان پایتخت انتخاب شده بود، بسیاری از شخصیت‌های برجسته علمی در این شهر حضور داشتند. از جمله این افراد می‌توان به قطب‌الدین شیرازی و شیخ شهاب‌الدین سهروردی اشاره کرد.

وی افزود: علامه حلی نیز در دورانی که در خدابنده زنجان اقامت داشت، به مراغه رفت و آمد داشت و نقل شده که خواجه نصیرالدین طوسی در مسائل معقول مانند کلام و فلسفه استاد علامه حلی بوده و در فقه شاگرد او به شمار می‌رفت.

مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی سازمان دانشگاه آزاد اسلامی، عبدالله محمدی، در اولین جلسه شورای راهبردی جشنواره ملی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار داشت: برگزاری این جشنواره می‌تواند نقش مهمی در پاسخگویی به نیازهای علمی و پژوهشی منطقه و کشور ایفا کند.

وی با تأکید بر رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی، که مطابق با منویات مقام معظم رهبری بر حوزه علم و فناوری متمرکز است، افزود: این جشنواره یکی از گام‌های اساسی در جهت توسعه علم و فناوری کشور به شمار می‌رود.

در این جلسه، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه، بابک پورقهرمانی، نیز به بیان جزئیات برگزاری جشنواره پرداخت و اعلام کرد: جشنواره ملی خواجه نصیرالدین طوسی در سه بخش علمی، فناوری و نوآوری، و رویدادهای موضوعی برگزار خواهد شد.

وی افزود: از اهداف اصلی این جشنواره می‌توان به معرفی و تبیین شخصیت علمی خواجه نصیرالدین طوسی، شناسایی و معرفی آثار برجسته علمی، تشویق ایده‌های خلاق و محصولات فناورانه، و تقویت ارتباط بین صنعت، جامعه و دانشگاه به منظور تحقق دانشگاه مسئله‌محور اشاره کرد.

وی افزود: این جشنواره در سه سطح دانشگاهی، دانش‌آموزی و آزاد برگزار خواهد شد و اساتید و دانشجویان، دبیران و دانش‌آموزان، همچنین محققان و مبتکران در حوزه‌های مختلف می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

جشنواره ملی خواجه نصیرالدین طوسی به همت دانشگاه آزاد اسلامی مراغه و با حمایت مسئولان شهرستان و همکاری مراکز علمی و آموزشی در روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی، که مصادف با پنجم اسفندماه است، برگزار خواهد شد.

شایان ذکر است که برگزاری یک رویداد ملی در پنجم اسفندماه در مراغه، که به نام روز مهندس شناخته می‌شود و یادآور احداث رصدخانه و مراکز بزرگ علمی جهان در این شهر کهن است، از مطالبات دیرینه قشر فرهیخته منطقه بوده است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر