توسعه شهری مفهومی گسترده و چندوجهی است که دستیابی به آن مستلزم اقداماتی هماهنگ و جامع در حوزههای مختلف است. هیچ شهر توسعهیافتهای تنها با اجرای یک رویکرد تکبعدی به اهداف مطلوب خود دست پیدا نمیکند.
به طور خلاصه، یک شهر توسعهیافته باید در تمامی ابعاد مرتبط با توسعه، از جمله زیرساختها، خدمات عمومی و رفاه اجتماعی، پیشرفت متوازن و مؤثر داشته باشد. این امر شامل ایجاد و نگهداری سرانه فضای سبز مناسب و دسترسی آسان به آن، رعایت استانداردهای زیستمحیطی جهانی، توسعه حمل و نقل عمومی کارآمد و روان، و تامین کاربریهای عمومی مطابق با نیاز و استانداردهای تعریفشده است.
علاوه بر این، خدمات شهری همچون نظافت و مدیریت پسماند باید به طور مطلوب ارائه شود، فرهنگ شهروندی بهصورت گسترده ترویج یابد، و حقوق شهروندی در بالاترین سطح ممکن رعایت شود. همچنین، اجرای اصول مدیریت بحران و پدافند غیرعامل از جمله مواردی است که نقش مهمی در تضمین امنیت و پایداری توسعه شهری ایفا میکند.
بر اساس چنین تعاریفی، یکی از اصول اساسی و پیشنیازهای توسعه شهری، گسترش و ارتقاء زیرساختها به ویژه توسعه معابر موجود و احداث مسیرهای جدید در این کهنشهر است.
علیرضا جدیدیان، معاون شهرسازی شهرداری مراغه، بر این نکته تأکید دارد که رشد جمعیت شهری و مهاجرت روستائیان به مناطق شهری، افزایش تعداد خودروهای شخصی و تراکم کاربریهای عمومی در نقاط خاص شهر مراغه، عوامل اصلی ایجاد ترافیک در این شهر به شمار میروند.
وی معتقد است که توجه به حل مشکلات ترافیکی، امروزه یکی از اولویتهای اصلی شهرداریها محسوب میشود، به گونهای که حمل و نقل و ترافیک به عنوان یکی از وظایف اصلی در بودجه سالانه شهرداریها گنجانده شده است.
جدیدیان در ادامه افزود: اقدامات متعددی مانند نصب علائم راهنمایی و رانندگی، راهاندازی چراغهای راهنمایی و رانندگی، خطکشی معابر، تغییر جهت حرکت در برخی معابر و یکطرفه کردن خیابانها، از جمله تدابیری هستند که برای کنترل ترافیک در شهرها به کار گرفته میشوند.
به گفته وی، یکی از اقدامات مهم کالبدی در شهرسازی که تأثیر زیادی در بهبود جریان ترافیک و تسهیل دسترسیهای شهری دارد، توسعه معابر و ایجاد مسیرهای جدید در داخل شهر است.
شهرام مروتی، شهردار مراغه، نیز اظهار کرد: تعریض معابر کمعرض موجود و احداث معابر جدید موجب توزیع یکنواختتر ترافیک در نقاط مختلف شهر شده و دسترسی سواره به مناطق مختلف را بهبود خواهد بخشید.
وی افزود: نمونههای موفق این پروژهها به ویژه در هسته مرکزی شهر، در حال حاضر نقش خود را به خوبی ایفا میکنند و اگر این معابر وجود نداشت، شهر مطمئناً به بنبست میرسید. لازم به ذکر است که خیابانهای گذر موسوی، خیابان شهردار اسماعیلی، و خیابانهای انقلاب شمالی و جنوبی اکنون به عنوان شاهراههای اصلی درونشهری مراغه شناخته میشوند.
مروتی ادامه داد: احداث معابر جدید، مانند ۴۵ متری سردار سلیمانی و ۳۵ متری میدان رسالت تا الغدیر که اخیراً به بهرهبرداری رسیده است، نیز به نوبه خود در بهبود وضعیت ترافیک و تسهیل دسترسیهای شهری مؤثر واقع شده است.
شهردار مراغه همچنین اشاره کرد که در حال حاضر پروژههایی همچون ۴۵ متری پژوهش در حال اجرا هستند و به زودی پروژه ۶۰ متری عشرتآباد و ادامه ۴۵ متری تا شهرک امام حسن(ع) نیز به عنوان بخشی از برنامههای آیندهنگرانه برای توسعه معابر، بهبود دسترسیها و روانسازی ترافیک شهری مراغه در دست پیگیری جدی شهرداری قرار دارند.
مروتی ابراز امیدواری کرد که با همکاری و همافزایی پرسنل شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر، شاهد تحقق این اهداف و انجام موفقیتآمیز این پروژهها در سطح شهر باشیم.
نظرات کاربران