پایگاه خبری هامپوئیل
0

دستور وزیر میراث فرهنگی برای بازگشت اشیای تاریخی مراغه

دستور وزیر میراث فرهنگی برای بازگشت اشیای تاریخی مراغه
بازدید 6

مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی اعلام کرد که مجوز کاوش در موزه عصر آهن در دست پیگیری است. وی همچنین اشاره کرد که وزیر میراث فرهنگی دستور بازگرداندن اشیای تاریخی کشف شده از مراغه به موزه‌های این شهر را صادر کرده است.

احد حمزه‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، در جلسه‌ای با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی که در موزه آذربایجان و در حاشیه نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تبریز برگزار شد، بیان کرد: “با اجرای برخی از اقدامات در زمینه بازاریابی و تبلیغات، شهر تبریز به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری استان شناخته شده است. در تابستان امسال، بیش از دو میلیون نفر در هتل‌های استان اقامت داشته‌اند که به این ترتیب ۹۵ درصد ظرفیت هتل‌های استان تکمیل بوده است. همچنین، ۱۱۸ پروژه گردشگری با سرمایه‌گذاری ۴۶ میلیارد تومان در حال اجرا است که زیرساخت‌های گردشگری استان را تقویت خواهد کرد.”

وی با اشاره به تولیدات محلی استان افزود: “۷۰ درصد از کل شیرینی و شکلات کشور در آذربایجان شرقی تولید می‌شود و تبریز نیز به عنوان برند فرش و چرم شناخته شده است. امیدواریم با همکاری اتحادیه‌های صنفی، جشنواره‌های خرید در این استان برگزار شود.”

حمزه‌زاده همچنین درباره مشکلات ساخت و ساز در روستای کندوان گفت: “ما نیز از ناهماهنگی‌های ساخت و ساز در این روستا ناراحتیم و برای رفع این مشکلات مشاورانی استخدام کرده‌ایم. در همین راستا، اقدام به زیباسازی و نوسازی ظاهر بناهای روستا با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان کرده‌ایم.”

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی اعلام کرد که بازارچه‌های صنایع دستی در ده نقطه استان در حال ایجاد هستند. او با اشاره به فعالیت ۳۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی و ۸۵ رشته مختلف گفت: “امسال هنرمندان ما موفق به دریافت ۷۵ نشان ملی شدند و در مجموع هنرمندان صنایع دستی استان تاکنون ۲۷۵ نشان ملی و ۱۴ نشان بین‌المللی کسب کرده‌اند. همچنین، در ورودی روستای کندوان، مرکزی برای چاپ کلاقه‌ای تأسیس کرده‌ایم.”

وی ادامه داد: “خانه هنرمندان صنایع دستی تبریز را نیز راه‌اندازی کرده‌ایم و در نمایشگاه صنایع دستی غرفه‌های اختصاصی به این هنرمندان اختصاص داده شد.”

حمزه‌زاده همچنین افزود: “نقشه گردشگری ادبی استان با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد رونمایی شده است و رویدادهای مختلفی در این زمینه برگزار خواهد شد.”

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی درباره توقف کاوش در موزه عصر آهن توضیح داد: “برای بخش‌هایی از موزه که قبلاً کاوش شده، اعتباری تخصیص داده‌ایم تا آثار تاریخی تثبیت شوند. یکی از مشکلات مربوط به تملک خانه‌ای در کنار این منطقه بود که خوشبختانه به طور کامل خریداری شد. همچنین یک خانه دیگر که بالای آن قرار داشت، تخریب شده است. اکنون در حال پیگیری اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برای ادامه کاوش‌ها در این محل هستیم.”

وی همچنین به توجه به گردشگری خوراک در استان اشاره کرد و گفت: “تاکنون ۱۷ نوع غذای محلی استان را به ثبت ملی رسانده‌ایم. همچنین رویدادهای مختلفی مرتبط با غذا در سطح استان برگزار می‌کنیم؛ برای مثال، جشنواره کباب بناب که اخیراً با حضور وزیر میراث فرهنگی برگزار شد.”

در مورد ساعات بازدید از ارگ علیشاه، وی بیان کرد: “در طول هفته، ارگ علیشاه از صبح تا ساعت ۶ عصر باز است. روزهای جمعه، بازدید فقط در ساعات بعد از ظهر و پس از نماز جمعه از ساعت ۱۵ آغاز می‌شود. همچنین ما در این مکان یک مرکز اطلاع‌رسانی ایجاد کرده‌ایم و مدیریت بخش بازدید بر عهده خودمان است.”

احد حمزه‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، در خصوص تردد مرزی گردشگران خارجی به استان اعلام کرد: “سال گذشته ۳۷۰ هزار گردشگر به استان وارد شدند که از این تعداد ۱۸۵ هزار نفر در استان اقامت داشتند. همچنین، ۸۶ هزار نفر از این گردشگران خارجی بودند.”

وی با اشاره به شرایط مرزهای استان افزود: “مدتی است که مرز نخجوان بسته شده، اما مرز ارمنستان همچنان باز است و تردد از این مسیر بسیار زیاد است. همچنین، دو هفته پیش ورود خودروهای شخصی ارمنی به ایران تسهیل شد.”

حمزه‌زاده درباره یکی از دستاوردهای سفر اخیر وزیر میراث فرهنگی به استان بیان کرد: “وزیر میراث فرهنگی در بازدید خود از شهر مراغه دستور داد که تمامی آثار تاریخی این شهر که در موزه‌های دیگر نگهداری می‌شوند، به موزه‌های مراغه بازگردانده شوند.”

احد حمزه‌زاده در خصوص نمایشگاه گردشگری تبریز اظهار داشت: “شرایط فعلی منطقه منجر به کاهش حضور برخی کشورها در نمایشگاه شد، اما با این حال ۸ کشور به عنوان غرفه‌دار و نزدیک به ۴۰ نفر از بازدیدکنندگان بین‌المللی در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی شرکت کردند.”

رشید رجب‌پور، رئیس کانون تشکل‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی، نیز درباره این نمایشگاه گفت: “در این رویداد دو سالن به گردشگری و یک سالن به صنایع دستی اختصاص یافت. همچنین ۶۵ شرکت مسافرتی و گردشگری حضور داشتند. از ۱۲ کشور دعوت شده بود که از میان آن‌ها، سه کشور به دلایل مختلف نتوانستند شرکت کنند.”

وی با تأکید بر اهمیت گردشگری داخلی افزود: “امیدوارم مردم بیشتر به سفرهای داخلی روی بیاورند، زیرا جاذبه‌های زیادی در کشورمان وجود دارد. در حال حاضر، ۳۰۰ آژانس مسافرتی در استان فعال است که ۱۷۰ آژانس از این تعداد در شهر تبریز واقع شده‌اند.”

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر