پایگاه خبری هامپوئیل
0

انتشار کتاب جدید «فرهنگ عبدالقادر مراغی»: گنجینه‌ای از موسیقی و ادبیات ایرانی

انتشار کتاب جدید «فرهنگ عبدالقادر مراغی»: گنجینه‌ای از موسیقی و ادبیات ایرانی
بازدید 19

کتاب «فرهنگ عبدالقادر مراغی»، که به «معلم ثانی» ملقب است و از موسیقی‌دانان برجسته ایرانی محسوب می‌شود، به تازگی در زادگاهش، مراغه، منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری پایگاه خبری هامپوئیل، این کتاب به قلم طغرل طهماسبی نگاشته شده است و در آن به مرور زندگی، احوال و آثار این موسیقی‌دان شهیر دوره تیموریان پرداخته شده است. طهماسبی در این اثر ارزشمند، لغات، اصطلاحات و ترکیباتی را که در آثار عبدالقادر مراغی آمده، به‌صورت لغت‌نامه‌ای بررسی کرده است.

طهماسبی، نویسنده کتاب، درباره محتوای این اثر گفت: “این دانشنامه شامل لغات، اصطلاحات و تعبیرات مورد استفاده عبدالقادر مراغی در آثار مهم او مانند «جامع‌الألحان»، «مقاصدالألحان» و «شرح ادوار» است.”

او افزود: “در این کتاب، علاوه بر زندگی‌نامه و آثار عبدالقادر مراغی، فرهنگ لغت جامعی از واژگان، ترکیبات و اصطلاحات به‌کار رفته در زبان‌های فارسی، ترکی، یونانی و عربی به‌صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته است.”

وی همچنین بیان کرد که این واژه‌نامه به‌صورت الفبایی تنظیم شده و به‌عنوان مرجعی برای رفع ابهامات احتمالی درباره آثار عبدالقادر مراغی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب «فرهنگ عبدالقادر مراغی» در قطع وزیری و در ۲۶۴ صفحه توسط نشر سوره مهر به چاپ رسیده است.

عبدالقادر غیبی مراغی، اولین ردیف‌نویس موسیقی ایران، که نام او در فهرست مشاهیر یونسکو به ثبت رسیده، از موسیقی‌دانان برجسته قرن نهم هجری است. او علاوه بر تبحر در موسیقی، در هشت سالگی حافظ کل قرآن شد و در هنرهای خوشنویسی، شعر و نقاشی نیز مهارت داشت.

از آثار ارزشمند این موسیقی‌دان بزرگ می‌توان به «جامع‌الألحان»، «مقاصدالألحان» و «شرح ادوار» اشاره کرد. عبدالقادر مراغی در سال ۸۳۸ هجری قمری به دلیل ابتلا به بیماری طاعون در شهر هرات درگذشت.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر