پایگاه خبری هامپوئیل
0

از جنگ تا دوستی: داستان آشتی ویتنام و آمریکا

از جنگ تا دوستی: داستان آشتی ویتنام و آمریکا
بازدید 25

کتاب نیوز گزارش داد: جنگ ویتنام به آمریکا ۵۸ هزار کشته و به ویتنام بیش از دو میلیون کشته تحمیل کرد. تعداد بمب‌هایی که آمریکا در طول جنگ بر سر ویتنام ریخت، بیش از دو برابر مجموع بمب‌های استفاده‌شده در جنگ جهانی دوم بود. این کتاب واقعیت‌هایی از نقش و تأثیر دیپلماسی، پیچیدگی‌ها و تضاد منافع گروه‌های سیاسی و باندهای قدرت در تعاملات بین‌المللی و نحوه پیگیری سیاست‌های ایالات متحده در قبال کشورهای هدف را از طریق دیپلمات‌های آمریکایی به تصویر می‌کشد.

چاپ اول کتاب «هیچ چیز غیرممکن نیست» [*Nothing Is Impossible: America’s Reconciliation with Vietnam*] که خاطرات تد اوسیوس [Ted Osius] سفیر سابق آمریکا در ویتنام است، با ترجمه علیرضا قاسمی منتشر شد. نسخه اصلی این کتاب تحت عنوان «چگونه ویتنام با آمریکا آشتی کرد؟» در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است.

تد اوسیوس (متولد ۱۹۶۱) دیپلمات و سفیر سابق آمریکا در ویتنام، در این کتاب به توصیف روند ۲۰ ساله دیپلماسی، صلح و برقراری روابط اقتصادی و سیاسی کلان بین دو کشور پرداخته است. این کتاب در ۱۲ فصل شامل: «گورستان بیِن هووا»، «دوستی غیرمحتمل»، «زمانی برای التیام و زمانی برای ساختن»، «داستان پیت پیترسون»، «داوود و جالوت»، «پیامدهای جنگ»، «به افکار غیرقابل تصور بیاندیش»، «دیپلماسی از طریق دوچرخه‌سواری؛ چین و مشارکت ترانس‌پاسیفیک»، «حزب کمونیست و گودال‌ها»، و «ریشه‌های درختان» منتشر شده است.

علیرضا قاسمی، دیپلمات و کارشناس روابط بین‌الملل، در مقدمه کتاب آورده است:

جنگ ویتنام که از سال ۱۹۵۵ آغاز شد، یکی از طولانی‌ترین و خونبارترین جنگ‌های تاریخ معاصر و نبرد نیابتی بین دو بلوک قدرت جهانی آن زمان، یعنی آمریکا و شوروی، در صحنه ویتنام به منظور جلوگیری از توسعه کمونیسم بود. مردم دو کشور، به‌ویژه ویتنام، خسارات و رنج‌های زیادی را متحمل شدند. جنگ ویتنام به آمریکا ۵۸ هزار کشته و به ویتنام بیش از دو میلیون کشته تحمیل کرد و هزاران میلیارد دلار خسارت مادی و معنوی به هر دو کشور وارد کرد. تعداد بمب‌هایی که آمریکا در طول جنگ بر سر ویتنام انداخت، بیش از دو برابر مجموع بمب‌های استفاده‌شده در جنگ جهانی دوم بود. آثار عامل نارنجی، سلاح شیمیایی استفاده‌شده از سوی آمریکا، همچنان باقی است و منجر به تولد کودکان ناقص‌الخلقه در ویتنام می‌شود.از جنگ تا دوستی: داستان آشتی ویتنام و آمریکا

فراموش کردن گذشته تلخ و پیامدهای زیان‌بار جنگ برای رهبران، مردم و بازماندگان قربانیان، وظیفه‌ای دشوار و طاقت‌فرسا بوده است. رویکرد دولت آمریکا برای گسترش حضور در منطقه جنوب شرق آسیا و مقابله با چین پس از سقوط شوروی، از یک سو و تلاش رهبران ویتنام برای ارتقاء جایگاه جهانی و بهبود اقتصاد و معیشت مردم این کشور، از سوی دیگر، اهمیت سیاستمداران و دیپلماسی در پاکسازی آثار جنگ و تلاش برای به فراموشی سپردن گذشته دردناک دو کشور را برجسته کرده است. این تلاش‌ها در نهایت به برقراری روابط دیپلماتیک بین آمریکا و ویتنام در سال ۱۹۹۵ و آغاز مسیر صلح و آشتی منجر شد.

این کتاب به بررسی بخش‌هایی از جنگ ویتنام، ریشه‌ها و چگونگی ادامه و پایان آن، و روند صلح و آشتی میان دو کشور از دیدگاه تد اوسیوس، دیپلمات با سابقه آمریکایی و سفیر این کشور در ویتنام (۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸)، می‌پردازد. به صورت خاطره‌نگاری موضوعی، این کتاب جنبه‌هایی از نقش و تأثیر دیپلماسی در تسهیل تغییر نگرش شهروندان دو کشور و پیچیدگی‌ها و تضاد منافع گروه‌های سیاسی و باندهای قدرت را در قبال اقدامات سیاسی و دیپلماتیک در تعامل با کشورهای هدف به تصویر می‌کشد.

چاپ اول کتاب «هیچ چیز غیرممکن نیست» اثر تد اوسیوس، در ۳۳۶ صفحه رقعی و با قیمت ۲۲۰ هزار تومان، توسط انتشارات میراث اهل قلم منتشر شده است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر