پایگاه خبری هامپوئیل
0

از سرگیری تکمیل مرکز ملی فسیل‌شناسی مراغه

از سرگیری تکمیل مرکز ملی فسیل‌شناسی مراغه
بازدید 8

پس از ۱۰ سال وقفه، عملیات تکمیل مرکز تحقیقات فسیل‌شناسی ایران در مراغه با تخصیص ۱۰ میلیارد تومان از سر گرفته شد.

به گزارش پایگاه خبری هامپوئیل، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اعلام کرد که با استفاده از اعتبارات سفر استانی سال گذشته رئیس جمهور، کار ساخت دیوارهای بیرونی و سقف این پروژه که از نیمه دوم مردادماه آغاز شده است، دوباره به جریان افتاد. آقای اشتری در بازدید از این پروژه اظهار داشت که امسال نیز ۳۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای این طرح در نظر گرفته شده که با تخصیص آن، انتظار می‌رود این مرکز در سال آینده به بهره‌برداری برسد. وی افزود که عملیات ساخت این مرکز از سال ۱۳۸۶ آغاز شد، اما به دلیل کمبود اعتبار و با پیشرفت ۴۸ درصدی، نیمه‌تمام رها شده بود.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، این پروژه در زمینی به مساحت هشت هکتار و با زیربنایی حدود پنج هزار مترمربع با هدف ایجاد موزه فسیل‌شناسی و مرکز تحقیقات فسیل در حال اجرا است. وی تأکید کرد که سازند فسیلی مراغه یکی از پنج منطقه مهم فسیلی در جهان محسوب می‌شود و به دلیل اهمیت بالای این منطقه، هزار و ۲۶ هکتار از منطقه مردق چای به عنوان اثر طبیعی و ملی به ثبت رسیده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه نیز اعلام کرد که تراکم بالای فسیل‌های مهره‌داران هفت تا ۱۲ میلیون ساله در این منطقه، مراغه را به بهشت فسیل‌شناسان تبدیل کرده است. غلامرضا زارع افزود که کاوش‌ها و مطالعات فسیلی در این منطقه از ۱۵۰ سال پیش آغاز شده و تاکنون تعداد زیادی فسیل مهره‌دار کشف شده است. طی این سال‌ها، حدود ۲۵۰۰ قطعه فسیل حیوانات مهره‌دار به دست آمده است.

وی ادامه داد که در این کاوش‌ها، فسیل‌های منحصر به فردی از انواع فیل، زرافه، ببر دندان‌خنجری، انواع گاوها، آهو، کرگدن و اسب کشف شده است. تحقیقات زمین‌شناسی و فسیل‌شناسی نشان می‌دهد که این حیوانات اجداد حیوانات امروزی در آفریقا هستند. زارع افزود که جمجمه، عاج فیل، فک و اندام‌های حرکتی حیوانات از جمله فسیل‌های به‌دست‌آمده در این کاوش‌ها هستند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر