پایگاه خبری هامپوئیل
0

احیای سنت اصیل قالی‌بافی در مراغه؛ ایجاد 13 کارگاه جدید

کارآفرین مراغه ای و ایجاد 13 کارگاه قالی بافی در مراغه
بازدید 26

بر اساس گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، رضای هندی، کارآفرین مراغه‌ای، اعلام کرد که با دریافت تسهیلات از بسیج سازندگی، سه کارگاه قالیبافی را راه‌اندازی کرده است که در آن‌ها نزدیک به ۲۰ نفر مشغول به کار هستند. همچنین، ۱۰ کارگاه دیگر به صورت خانگی در منازل بافندگان فعالیت دارند.

هندی که متولد سال ۱۳۶۹ در مراغه است و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت مالی می‌باشد، نائب رئیس اتحادیه قالیبافان شهرستان مراغه و مدیر کار گروه اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی مراغه است. وی افزود: «در شهرستان مراغه، پس از کشاورزی، قالیبافی بیشترین میزان اشتغال‌زایی را به خود اختصاص داده است و این منطقه، پس از استان قم، به عنوان قطب تولید فرش ابریشم شناخته می‌شود. در این صنعت، فرقی نمی‌کند که فرد در شهر یا روستا زندگی کند، یا اینکه چه مقطع تحصیلی و چه سنی داشته باشد.»

وی همچنین توضیح داد که فرش‌بافی نه تنها به عنوان یک منبع اشتغال، بلکه به عنوان یک هنر نیز شناخته می‌شود. این هنر، هم‌اکنون در دانشگاه هنر اسلامی تبریز در چندین رشته مختلف تدریس می‌شود و از زمان‌های قدیم، یکی از هنرهای اصیل آذربایجان بوده است؛ نمونه‌ای از این هنر نیز در موزه انگلستان نگهداری می‌شود.

این کارآفرین با اشاره به مراحل راه‌اندازی یک کارگاه قالیبافی، گفت: «مرحله اول انتخاب یک مکان مناسب از نظر فضای محیطی برای قالیبافی است. مرحله بعدی شامل خرید ابزار و تجهیزات مورد نیاز، مانند دستگاه تخته‌بند و تجهیز کارگاه است.»

رضای هندی، کارآفرین مراغه‌ای، در توضیح مراحل راه‌اندازی کارگاه قالیبافی، گفت: «یکی از مراحل مهم عقد قرارداد با بافندگان است. پس از آن، خرید مصالح و انتخاب نقشه‌ها بر اساس سلیقه و علاقه مشتریان، و تعیین نیروی کار بر اساس ابعاد و اندازه‌های فرش از دیگر مراحل ایجاد کارگاه قالیبافی به شمار می‌رود.»

وی افزود: «قالی‌های تولیدی ما در ابعاد و اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند، از جمله ۲ در ۳ متر (قالی شش‌متری)، ۳ در ۴ متر (قالی دوازده‌متری)، ۶ در ۴ متر (قالی بیست‌وچهار متری)، ۵ در ۸ متر (قالی چهل‌متری)، ۶ در ۱۰ متر (قالی شصت‌متری)، و همچنین ابعاد کوچک‌تر مانند ۱ در ۱.۵ متر (فرش زرنیخ) و ۶۰ در ۹۰ سانتی‌متر (پشتی).»

هندی همچنین بیان کرد: «برای گسترش این حرفه، نیاز به یک مکان منسجم و بزرگ داریم تا همه بافندگان در یکجا فعالیت کنند و امکان نظارت و مدیریت نیز آسان‌تر شود. علاوه بر این، برای توسعه کار خود به وام‌های بیشتر با بهره کمتر و تنفس دار نیاز داریم تا بتوانیم سرمایه در گردش لازم را تأمین کنیم و تعداد قالی‌های بیشتری را در اختیار قالیبافان قرار دهیم. به دلیل کمبود سرمایه، در حال حاضر نتوانسته‌ایم به اندازه کافی از آن‌ها حمایت کنیم و حمایت دولت و ادارات ذیربط در این زمینه بسیار مهم است.»

وی ادامه داد: «قالی ابریشم به دلیل جنبه صادراتی و نقش آن در ارزآوری کشور، تحت تأثیر مسائل سیاسی و تحریم‌های غرب قرار گرفته است و صادرات این محصول با مشکلاتی مواجه شده است. همچنین، واردات مصالح اولیه با قیمت‌های بالا که به دست بافندگان می‌رسد، به تضعیف این شغل دامن زده است.»

هندی افزود: «علاوه بر این، عدم ثبت جهانی فرش ابریشم در ایران موجب شده است که کشورهای رقیب مانند چین، پاکستان و افغانستان نیز وارد بازار شوند. به دلیل ارزانی مصالح در این کشورها، بازار ایران تحت تأثیر قرار گرفته است. با وجود اینکه کیفیت فرش‌های تولیدی این کشورها قابل مقایسه با فرش‌های ایرانی نیست، اما هزینه تمام‌شده پایین‌تر آن‌ها باعث تضعیف بازار فرش ایرانی شده است.»

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر