پایگاه خبری هامپوئیل
0

آیا آلژینات ها بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) را درمان می کنند؟

بازدید 76

آلژینات ها نوعی ترکیب هستند که در جلبک دریایی یافت می شود. آنها مزایایی برای سرکوب علائم GERD دارند. بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) یک مشکل شایع است که در آن اسید معده و گاهی اوقات محتویات معده به مری بالا می‌آید. این وضعیت می‌تواند باعث علائمی مانند سوزش سردل یا برگشت غذا به دهان شود. مری شما نمی‌تواند با آب معده بسیار اسیدی که در معده وجود دارد مقابله کند. با گذشت زمان، GERD می‌تواند به مری شما آسیب برساند و عوارض بیشتری ایجاد کند.

اصلاح سبک زندگی و مصرف داروهایی مانند مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) اغلب اولین خط درمان GERD هستند. آلژینات‌ها روش درمانی دیگری برای GERD هستند که توجه بیشتری را به خود جلب کرده‌اند. بیایید در مورد آلژینات‌ها و GERD بیشتر بحث کنیم.

آلژینات‌ها چیست؟

آلژینات‌ها نوع خاصی از کربوهیدرات‌ها هستند. آن‌ها به طور طبیعی در گونه‌های مختلف جلبک دریایی یا همان علف دریایی یافت می‌شوند. انواع مختلف جلبک دریایی و حتی قسمت‌های مختلف یک گیاه خاص، انواع مختلفی از آلژینات‌ها را تولید می‌کنند.

آلژینات‌ها چگونه GERD را درمان می‌کنند؟

آلژینات‌ها به دلیل خواص منحصر به فرد خود کاربردهای زیادی در پزشکی دارند.

آلژینات و رفلاکس معده

اگر شما GERD دارید، محتویات معده شما می‌تواند به عقب به سمت مری سرازیر شود و باعث آسیب و سوزش شود. این امر به خصوص بعد از مصرف غذا یا مایعات بیشتر صادق است، زمانی که اسیدهای به خصوص قوی در بالای معده شناور می‌شوند و چیزی به نام «جیب اسیدی» را تشکیل می‌دهند.

آنتی‌اسیدهای معمولی برای خنثی کردن اسید معده عمل می‌کنند تا به مری شما آسیب نرسانند، اما آلژینات‌ها به شکل متفاوتی عمل می‌کنند.

هنگامی که آلژینات‌ها را مصرف می‌کنید، آن‌ها با اسیدهای موجود در معده واکنش نشان می‌دهند و ماده‌ای ژل مانند به نام «قایق» تشکیل می‌دهند. این قایق به عنوان یک سد فیزیکی عمل می‌کند. به اندازه‌ای شناور است که روی اسید معده شما شناور بماند اما به اندازه کافی قوی است که از بالا آمدن آن‌ها به مری جلوگیری کند.

تاثیر آلژینات‌ها در درمان GERD چقدر است؟

در یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۱۷، محققان به چندین مطالعه در مورد مقایسه آلژینات‌ها با سایر درمان‌های GERD مانند آنتی‌اسیدها، مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs)، آنتاگونیست‌های گیرنده هیستامین-۲ (H2RA) و دارونما (پلاسیبو) پرداختند.

نتایج نشان می‌دهد که آلژینات‌ها در درمان GERD موثر بوده‌اند.

به طور کلی، داده‌های حاصل از کارآزمایی‌های بالینی موجود نشان می‌دهند که آلژینات‌ها در درمان GERD علامتی موثر هستند. آن‌ها نسبت به دارونما و آنتی‌اسیدها موثرتر بودند اما کم‌اثرتر از مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) و مسدودکننده‌های H2 عمل کردند.

برای آزمایش اثربخشی آن‌ها، به کارآزمایی‌های کنترل‌شده تصادفی بزرگ‌تری از آلژینات‌ها با مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) و مسدودکننده‌های H2 نیاز است.

به دلایل زیادی، برخی از افراد ممکن است بخواهند تعداد داروهایی را که مصرف می‌کنند محدود کنند. از آنجایی که آلژینات‌ها به جای یک درمان دارویی، یک درمان فیزیکی (سد) هستند، ممکن است ترجیح دهید قبل از سایر درمان‌های GERD آن را امتحان کنید.

آیا آلژینات‌ها ریفلاکس حنجره (LPR) را درمان می‌کنند؟

ریفلاکس حنجاره‌ای- حنجاروی (LPR) شبیه GERD است اما با آن متفاوت است. گاهی اوقات به آن ریفلاکس خاموش نیز می‌گویند.

LPR نیز ناشی از حرکت معکوس محتویات معده به مری است، اما در این وضعیت، آن‌ها ممکن است به پشت گلو و تارهای صوتی برسند و باعث سوزش و آسیب به آن نواحی شوند.

از آنجایی که مکانیزم اثر آلژینات‌ها مشابه است، علاوه بر GERD، برای درمان LPR (ریفلاکس لارنگوفارنکس) نیز موثر هستند.

بررسی تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که آلژینات‌ها باید به عنوان اولین خط درمان برای افرادی که به تازگی به LPR مبتلا شده‌اند، در نظر گرفته شوند.

تحقیقات دیگری در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که آلژینات‌ها ممکن است برای افرادی که ریفلاکس غیر اسیدی یا مختلط دارند و به مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) پاسخگو نیستند، مفید باشند.

مصرف آلژینات‌ها چه خطرات و عوارضی دارد؟

آلژینات‌ها یک روش درمانی بی‌خطر برای GERD در نظر گرفته می‌شوند و عوارض جانبی جدی شناخته‌شده‌ای ندارند.

محققان در سال ۲۰۲۰ مطالعه‌ای مروری بر روی کارآزمایی‌های کنترل‌شده تصادفی انجام‌شده بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ انجام دادند تا درمان با آلژینات را ارزیابی کنند. آن‌ها دریافتند که در مقایسه با سایر درمان‌ها، از جمله مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs)، آنتی‌اسیدها و حتی دارونما (پلاسیبو)، میزان بروز عوارض جانبی ناشی از مصرف آلژینات‌ها تفاوت معنی‌داری نداشته است.

همچنین در صورت مصرف همزمان آلژینات‌ها با مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) در مقایسه با مصرف هر کدام به تنهایی، افزایش قابل توجهی در عوارض منفی مشاهده نشد.

اگرچه آلژینات‌ها یک درمان بی‌خطر برای GERD در نظر گرفته می‌شوند، اما هنوز هم تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

یک نکته مهم که باید به خاطر داشته باشید این است که گاهی اوقات در ترکیبات مختلف آلژینات، ماده موثره ذکر شده حاوی منیزیم یا آلومینیوم است که می‌تواند جذب برخی داروها مانند نورونتین (گاباپنتین) را کاهش دهد.

به همین دلیل، زمان‌بندی مصرف دارو اهمیت دارد و سایر داروها باید با فاصله از سدیم آلژینات مصرف شوند. علاوه بر این، به دلیل محتوای معدنی بالقوه، ممکن است سدیم آلژینات برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی توصیه نشود.

چه کسانی می‌توانند از آلژینات‌ها برای درمان GERD استفاده کنند؟

آلژینات‌ها می‌توانند یک درمان اولیه برای اکثر افراد مبتلا به GERD باشند، اما برخی از افراد ممکن است آن را نسبت به برخی دیگر مفیدتر بدانند.

همانطور که در یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ مورد بحث قرار گرفت، مصرف آلژینات در کودکان، زنان باردار و شیرده بی‌خطر است.

GERD می‌تواند فرسایشی یا غیر فرسایشی باشد. افرادی که به GERD غیر فرسایشی مبتلا هستند ممکن است مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) را کم‌اثرتر بیابند و در نتیجه مصرف آلژینات‌ها برایشان مفید باشد.

چه کسانی باید از مصرف آن‌ها خودداری کنند؟

آلژینات‌ها اغلب به عنوان ترکیبی با سایر مکمل‌ها فروخته می‌شوند. اگرچه خود آلژینات بی‌خطر است، اما ممکن است سایر اجزا برای کودکان یا زنان باردار ایمن نباشند. در صورت عدم اطمینان با پزشک خود مشورت کنید.

هیچ گروه خاصی شناخته نشده‌اند که در معرض خطر ناشی از مصرف آلژینات باشند، اما همچنان بهتر است قبل از مصرف هرگونه دارو یا مکمل جدید، از جمله آلژینات‌ها، با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول در مورد استفاده از آلژینات برای GERD

ممکن است هنوز در مورد مصرف آلژینات برای GERD سوالاتی داشته باشید. در ادامه به برخی از رایج‌ترین سوالات پاسخ می‌دهیم.

آیا آلژینات‌ها برای GERD بی‌خطر هستند؟

بله، مصرف آلژینات‌ها برای بزرگسالان، کودکان و زنان باردار یا شیرده، یک روش درمانی بی‌خطر برای GERD در نظر گرفته می‌شود.

آلژینات‌ها در GERD چه می‌کنند؟

آلژینات‌ها یک سد به نام «قایق» تشکیل می‌دهند که روی اسید معده شما شناور می‌شود. این کار از بالا آمدن اسید و سایر محتویات معده به مری جلوگیری می‌کند.

چگونه از آلژینات برای رفلاکس اسید استفاده کنیم؟

آلژینات‌ها به صورت بدون نسخه و در اشکال مختلفی از جمله مکمل‌ها، پودرها و مایعات در دسترس هستند. آن‌ها به سرعت عمل می‌کنند و می‌توان از آن‌ها برای کنترل علائم GERD یا تسکین فوری استفاده کرد.

بهترین نوع آلژینات برای رفلاکس اسید چیست؟

مواد موثر در آلژینات‌های مؤثر عبارتند از:

  • سدیم آلژینات
  • سدیم بی کربنات
  • کلسیم کربنات

به طور خاص، سدیم آلژینات در ساقه‌های گونه جلبکی Laminaria hyperborea یافت می‌شود. آلژینات‌های به دست آمده از گونه‌های دیگر به اندازه مؤثر نیستند.

بهترین زمان مصرف آلژینات‌ها چه زمانی است؟

آلژینات‌ها پس از مصرف ظرف چند ثانیه شروع به اثرگذاری می‌کنند. آن‌ها با اسیدهای موجود در معده شما واکنش نشان می‌دهند، بنابراین می‌توانید مصرف آن‌ها را کمی بعد از غذا خوردن یا زمانی که شروع به احساس علائم GERD کردید، برنامه‌ریزی کنید.

خرید آلژینات سدیم:

جهت خرید آلژینات سدیم به همراه برگه آنالیز و تضمین کیفیت محصول با کارشناسان فروش شرکت بهبود شیمی هامون در تماس باشید.

جمع‌بندی

آلژینات‌ها نوعی ترکیب هستند که در جلبک دریایی یافت می‌شوند. آن‌ها با اسید معده شما واکنش نشان می‌دهند و یک قایق ژل مانند در بالای معده تشکیل می‌دهند و از ورود محتویات معده به مری، جایی که می‌توانند باعث آسیب و سوزش شوند، جلوگیری می‌کنند.

GERD بسیار شایع است، اما روش‌های درمانی زیادی برای آن وجود دارد.

اگر فکر می‌کنید ممکن است به GERD مبتلا باشید، با پزشک خود در مورد گزینه‌های درمانی که ممکن است برای شما مناسب‌تر باشند، صحبت کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر