وزیر آموزش و پرورش از آغاز برنامهای جامع برای آموزش و شناخت هوش مصنوعی در مدارس خبر داد و تأکید کرد که این برنامه به منظور ارتقاء توانایی دانشآموزان در استفاده از فناوریهای نوین و تولید محتوای آموزشی طراحی شده است.
علیرضا کاظمی در اختتامیه برنامه «میم مثل معلم» که در سالن همایشهای مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد، با قدردانی از تلاشهای معلمان برای ارتقاء نظام آموزشی کشور، گفت: آموزش و پرورش دیگر از کوچک انگاری رنج نمیبرد و اکنون به عنوان اولویت دولتها شناخته میشود. این تحولی بینظیر در دولت وفاق ملی است که آموزش و پرورش را در کانون توجه قرار داده است.
وی افزود: تاریخ کشورهای توسعهیافته نشان میدهد که توجه به آموزش و پرورش، کلید توسعه و پیشرفت است. هیچ کشوری بدون سرمایهگذاری در این حوزه حیاتی، موفق نبوده است. کاظمی با اشاره به نقش معلمان در تحول نظام آموزشی ادامه داد: “معلم رکن اساسی در توسعه یک کشور است و میزان توجه به مقام و منزلت معلم، نشاندهنده رشد و توسعه آن کشور است.
وزیر آموزش و پرورش همچنین به تلاشهای رئیسجمهور در جهت بهبود نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: “پس از ۴۵ سال، اقدامات ارزندهای در این حوزه انجام شده و دکتر پزشکیان برنامههای ویژهای برای ارتقای آموزش و پرورش در دست اجرا دارد.” وی همچنین تأکید کرد که “توسعه عدالت آموزشی، زیرساخت عدالت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و کشور ما امروز در این مسیر مهم قرار دارد.”
کاظمی با اشاره به برگزاری ۲۱ جلسه ویژه آموزش و پرورش توسط دکتر پزشکیان در ۶ ماه اخیر، خاطرنشان کرد: این جلسات نشاندهنده عزم جدی دولت برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش کشور است و تمام ظرفیتهای اجتماعی، اقتصادی و علمی کشور به این حوزه معطوف شده است.
دو رویکرد کلیدی برای تحول نظام آموزشی: سختافزاری و نرمافزاری
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دو مسیر اصلی تحول در نظام آموزشی، از رویکردهای «سختافزاری» و «نرمافزاری» به عنوان کلیدهای اصلی پیشرفت یاد کرد. او تأکید کرد که این مسیرها به دو هدف مهم «محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی» و «کیفیت بخشی به آموزش» معطوف هستند که نقطه کانونی تحول در آموزش و پرورش به شمار میآید.
علیرضا کاظمی در ادامه گفت: ما در تلاشیم تا سطح کیفی نظام تعلیم و تربیت را ارتقا دهیم و در این راستا، هیچ تکیهگاهی جز معلم نداریم. وی بر ضرورت توانمندسازی معلمان تأکید کرد و افزود: معلمان باید خلاق و توانمند باشند تا به عنوان سفیران آموزش کشور، الگوهای مناسبی برای جامعه معرفی شوند و از هنر ذاتی خود بهرهبرداری کنند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین تصریح کرد که این وزارتخانه از خلاقیتها و نوآوریهای معلمان در تدریس حمایت همهجانبه خواهد کرد و در این مسیر کوتاهی نخواهد کرد. او اظهار داشت: هدف ما ایجاد تعلیم و تربیت تمامساحتی است که در آن معلم علاوه بر انتقال دادههای علمی، آموزههای تربیتی و مهارتهای زندگی را نیز به دانشآموزان منتقل کند.
کاظمی به ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورهای جهان، ابتدا سختافزار و نرمافزارهای لازم فراهم شده و سپس به آموزش معلمان پرداختهاند؛ اما من معتقدم اگر آموزش معلمان در اولویت قرار گیرد، میتوانیم به پیشرفتهای قابل توجهی در زمینه سختافزار و نرمافزار دست یابیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد که برنامهای جامع برای آموزش و شناخت هوش مصنوعی و استفاده از آن در تولید محتوا در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد. هدف نهایی این برنامه، ایجاد تحولی بنیادین در نظام تعلیم و تربیت با همکاری تمام افراد مرتبط و متخصص است.
نظرات کاربران